Vårdpersonal riskerar sin egen hälsa vid överbeläggningar

Sjukhusledningarna sviker personalen i samband med överbeläggningar. Riskerna i arbetsmiljön prioriteras inte, trots det nära samband som finns mellan personalens arbetssituation och patientsäkerheten. Det konstaterar Arbetsmiljöverket, som under hösten genomfört drygt 300 inspektioner vid landets ca 60 akutsjukhus.

−På många håll har överbeläggningar blivit ett normaltillstånd. Personalen får slita hårt och är oroliga för att inte hinna med patienterna, säger Håkan Olsson, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket.

I första hand är det medicin-, ortoped-, geriatrik- och psykiatriska klinker vid sjukhusen som besökts. Tidigare i år har ledningarna fått besvara frågor om vilka strategier de har för att dels förebygga, dels klara en stor tillströmning av patienter utan att de vårdanställda utsätts för risken att skadas.

−Sjukhusen försöker komma till rätta med problem i samband med överbeläggningar. Men för litet hänsyn tas till arbetsmiljön. Bemanningen är knapp och alltför ofta tvingas anställda själva hitta lösningar, när vårdplatserna inte räcker till, framhåller Håkan Olsson Vi har också noterat brott mot arbetstidsreglerna. Rasterna är få och arbetspassen för långa. Man ska inte behöva riskera att själv bli sjuk av att vårda andra.

Arbetsgivarna får nu några månader på sig, att redovisa åtgärder för att rätta till arbetsmiljöproblemen. När tidsfristen löpt ut genomförs uppföljningsinspektioner.

Psykosociala förhållanden såsom stress och hög arbetsbelastning är en vanlig orsak till arbetssjukdom bland undersköterskor och bland sjuksköterskor den helt dominerande orsaken.

Förteckning över besökta sjukhus samt ansvarig inspektör, se bilaga. Läs mer på vår webbplats www.av.se under teman/branscher/hälso- och sjukvård/tillsynsinsatser Statistikfaktablad över anmälda arbetsskador bland sjukvårdspersonal: http://www.av.se/dokument/statistik/sf/Af_2010_09.pdf

Kontaktpersoner: Pernilla Niia, nationell samordnare, tel 031-743 72 65 Håkan Olsson, avdelningschef Inspektion Syd, tel 070-591 19 80