Varannan utstationerad i Sverige är byggnadsarbetare

Nära varannan registrerad utländsk arbetstagare arbetade förra året inom byggsektorn. Under 2019 anmäldes 41 504 personer* till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. År 2018 var motsvarande siffra 41 338 personer*. Det framgår av Arbetsmiljöverkets årsrapport om utstationering för 2019.
Byggnadsställning
Flest utstationerade kommer från Polen. Nära varannan registrerad utländsk arbetstagare arbetade förra året inom byggsektorn.

Flest utstationerade 2019 fanns i byggsektorn som stod för 46 procent av de individer som anmälts till utstationeringsregistret. Därefter kom tillverkningsbranschen, 20 procent och IT-branschen med 16 procent.

– Precis som tidigare år är byggnadsarbetare den största gruppen utstationerade i Sverige. Det speglar den höga aktivitet vi kan se på byggmarknaden inte minst i storstäderna, säger Arne Alfredsson, tf. avdelningschef på Arbetsmiljöverket.
Ungefär 63 procent av samtliga anmälningar till utstationeringsregistret gällde storstadsområdena Stockholm, Västra Götaland och Skåne.

Många utstationerade från Polen

Polen är fortsatt det land som har flest utstationerade arbetstagare i Sverige med över 8 000 anmälda individer. Därefter följer Indien och Tyskland.

– Reglerna om utstationering finns till för att skapa lika rättigheter för alla arbetstagare i Sverige. De stärker de utstationerade arbetstagarnas rättigheter samtidigt som de underlättar för människor att arbeta i andra länder och för företag att erbjuda sina tjänster över gränserna, säger Arne Alfredsson.

Länder med flest utstationerade arbetstagare i Sverige 2019:

• Polen 8 077
  • Indien 5 692
  • Tyskland 5 053
  • Litauen 3 994
  • Lettland 2 689

Årsrapport utstationerade arbetstagare 2019

Fakta om utstationeringsregistret
Arbetsmiljöverket administrerar sedan juli 2013 utstationeringsregistret, ett register dit utländska arbetsgivare anmäler att arbetstagare ska arbeta tillfälligt i Sverige.
En utstationerad arbetstagare är en person som vanligen arbetar i ett visst land men som skickas till ett annat land av sin arbetsgivare för att arbeta där under en begränsad tid.

*Notera att antalet personer/unika individer ovan bygger på uppskattningar. Tidigare år har vi i första hand redovisat antalet anmälningar av utstationering. Bakgrunden till detta framgår av årsrapporten.

Arne Alfredsson, tf. avdelningschef på Arbetsmiljöverket, telefon 010-730 9959

Presstjänsten, telefon 010-730 9155 eller presstjansten@av.se

Precis som tidigare år är byggnadsarbetare den största gruppen utstationerade i Sverige. Det speglar den höga aktivitet vi kan se på byggmarknaden inte minst i storstäderna. —Arne Alfredsson, tf. avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

Reglerna om utstationering finns till för att skapa lika rättigheter för alla arbetstagare i Sverige. De stärker de utstationerade arbetstagarnas rättigheter samtidigt som de underlättar för människor att arbeta i andra länder och för företag att erbjuda sina tjänster över gränserna. —Arne Alfredsson, tf. avdelningschef på Arbetsmiljöverket.