Upp för arbetsolyckor och ner för arbetssjukdomar

Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik för 2016 visar på en uppgång av anmälda arbetsolyckor. Samtidigt minskade de anmälda arbetssjukdomarna totalt sett. Men anmälningarna av arbetssjukdomar bland kvinnor till följd av organisatoriska och sociala problem runt om på landets arbetsplatser ökade för sjunde året i rad.

Rapporten omfattar anmälda arbetsskador – arbetsolyckor och arbetssjukdomar – under 2016 och täcker hela arbetsmarknaden. Statistiken bygger på de anmälningar som gjordes till Försäkringskassan och redovisas bland annat uppdelat på kön, ålder och näringsgren.

– Det finns för sjunde året i rad en oroväckande trend där arbetssjukdomar till följd av hur arbetet organiseras och dåliga relationer på jobbet ökar bland kvinnor. Vi ser också att den typen av anmälningar är vanligast inom kvinnodominerade branscher som till exempel vård och omsorg. Både arbetsgivare och politiker behöver ta ansvar för att vända trenden, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör för Arbetsmiljöverket.

Fortsatt ökning av arbetsrelaterad stress

Mer än var tredje anmälan om arbetssjukdom uppgavs vara orsakad av organisatoriska eller sociala faktorer, det vill säga hur arbetsgivare organiserar arbetet och relationerna på jobbet. Det handlade ofta om alltför mycket arbete eller för hög arbetstakt, samt om problem i relationerna på arbetsplatsen, som till exempel samarbetsproblem, mobbning, utfrysning och trakasserier.

Hela 46 procent av anmälningar om arbetssjukdom som gällde kvinnor uppgavs ha dessa orsaker. Motsvarande siffra för män var 21 procent. Det var också den vanligaste orsaken till arbetssjukdomar bland kvinnor inom branscherna offentlig förvaltning, försvar, vård, omsorg och sociala tjänster.

Arbetssjukdomar minskade totalt sett

Arbetssjukdomar minskade totalt sett med fyra procent under 2016. Minskningen bland män var betydligt större än bland kvinnor, åtta procent jämfört med en procent. Det var framförallt arbetssjukdomar på grund av kemiska och biologiska ämnen i arbetsmiljön, samt buller som minskade. Anmälningarna minskade mest inom branscherna mineralutvinning, jord- och skogsbruk och fiske.

Arbetsolyckor ökade på grund av fall och tunga lyft

Arbetsolyckor med sjukfrånvaro ökade med fyra procent under 2016. Mest ökade olyckor på grund av rörelse med belastning, såsom till exempel tunga lyft, och fallolyckor. Antalet anmälningar ökade mest bland män med sex procent, medan ökningen för kvinnor låg på tre procent.

Flest anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro orsakades bland kvinnor av fallolyckor och bland män av olyckor med handverktyg eller fordon. Mest anmälningar av arbetsolyckor kom från vård, omsorg och sociala tjänster för kvinnor och från tillverkningsbranschen för män.

År 2016 anmäldes cirka 122 500 arbetsskador

• 34 600 arbetsolyckor som medfört sjukfrånvaro (14 400 kvinnor, 20 300 män)
  • 64 700 arbetsolyckor utan sjukfrånvaro (35 300 kvinnor, 29 500 män)
  • 10 200 olyckor på väg till eller från arbetet (6 800 kvinnor, 3 400 män)
  • 11 800 arbetssjukdomar (7 500 kvinnor, 4 300 män)
  • 45 arbetsolyckor med dödlig utgång

Arbetsskador 2016, rapport, pdf, öppnas i nytt fönster

Arbetsskador 2016 - län och kommun, rapport, pdf, öppnas i nytt fönster

Kontakter på Arbetsmiljöverket
Ann Ponton Klevestedt, enhetschef för statistik och analys, telefon 010-730 9183
Per Anders Paulsson, statistiker vid enheten för statistik och analys, telefon 010-730 9350
Marcus Hugosson, statistiker vid enheten för statistik och analys, telefon 010-730 9684
Presstjänsten, telefon 010-730 9155

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.