Ungas arbetsmiljö i hästnäringen inspekteras

Varje år gör Arbetsmiljöverket en särskild inspektionsinsats av ungas arbetsmiljö. I år är hästnäringen i fokus.
Unga i arbete hästnäring

Under april till november i år kommer cirka 400 arbetsgivare inom hästnäringen att inspekteras av Arbetsmiljöverket. Målet är att granska arbetsmiljön för alla de unga som arbetar i branschen.

- Stall är en riskfylld miljö eftersom det finns både djur som är stora och starka och maskiner som kräver stor kunskap i hanteringen. Samtidigt arbetar många unga och oerfarna personer i den här branschen, säger Hans Jansson, inspektör i Stockholm och projektledare för tillsynen.

Tidigare inspektionsverksamhet och andra signaler som kommer in till Arbetsmiljöverket visar att det sker tillbud och olyckor i branschen. Mörkertalet bedöms dock vara stort.

Syftet med inspektionsinsatsen är att förbättra arbetsmiljön och säkerheten för ungdomar, och att bidra till att arbetsgivarna tillämpar föreskriften om minderåriga.

– Vår erfarenhet är att många stallägare, klubbar och tränare behöver bli betydligt bättre på att kartlägga vilka risker som finns i arbetsmiljön och förebygga dem, innan olyckan är framme. Många klubbar är inte heller medvetna om att de räknas som arbetsgivare när de ger unga uppdrag att utföra vissa arbetsuppgifter i stallet eller på tävlingar, säger Hans Jansson.

Exempel på arbetsgivare som ska besökas i inspektionsinsatsen är naturbruksgymnasier, ridskolor och stall där hopp-, dressyr- eller travverksamhet bedrivs.

Under inspektionerna kommer Arbetsmiljöverket bland annat granska djurhantering och maskinsäkerhet. I fokus för inspektionsinsatsen är unga i åldern 13-18 år.

– En säker stallmiljö gagnar förstås alla som rör sig där, både ungdomar och vuxna, ideellt arbetande och anställda, säger Hans Jansson.

Arbetsmiljöverkets statistik visar att unga generellt är en särskilt utsatt grupp på arbetsmarknaden. Det är bakgrunden till den årligt återkommande satsningen på ungas arbetsmiljö.

Arbetsmiljöverket har arbetat tillsammans med branschen, bl.a. fack- och arbetsgivarorganisationer, Sveriges elevråd, Sveriges elevkårer och Naturbruksskolornas förening inför inspektionsinsatsen av hästnäringen, för att öka medvetenheten om arbetsmiljöfrågorna.

Kontakt på Arbetsmiljöverket:

Hans Jansson, projektledare, telefon 010-730 94 60.

Presstjänsten, telefon 010 730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

• Unga i arbete hästnäring