Undermålig skyddsutrustning stoppas av Arbetsmiljöverket

Säljstopp av ett stort antal produkter, som inte uppfyller kraven. Det är resultatet av Arbetsmiljöverkets marknadskontroll av hörselskydd och olika typer av skyddshandskar, som säljs via nätet. Ett 60-tal företag berördes av granskningen.

−Det är viktigt att produkter som utger sig för att skydda människor mot skador också gör det, säger Bernt Nilsson, avdelningschef vid verket. Vår granskning ledde till en självsanering av marknaden. Det gynnar en sund konkurrens och – i det här fallet – alla dem som vill vara säkra på att den skyddsutrustning de köpt håller måttet.

Dessa produkter kontrollerades:

-          Skyddshandskar mot kemkalier

-          Svetshandskar

-          Hörselskydd

Totalt granskades 470 handskar. Drygt 10 procent av dessa uppfyllde inte kraven. I flertalet fall har dessa nu utgått ur sortimentet.

Av cirka 650 kontrollerade hörselskydd har ett 50-tal produkter utgått.

−Vilka krav är det då som ställs på skyddskläder och skyddsutrustningar?

Produkterna ska ha genomgått typprovning hos ett godkänt organ och ha intyg som bevisar att de uppfyller kraven. De ska dessutom vara försedda med CE-märkning och ha en bruksanvisning på svenska. När en eller flera av dessa brister påpekades för återförsäljaren, rättades det antingen till eller så drogs produkten in.

Försäljningen via nätet ökar starkt, också av personlig skyddsutrustning. Det underlättar för kunden, men det innebär också att man går miste om den information som en erfaren försäljare i en specialbutik har. På nätet saknas för det mesta kunskap om varorna och om de regler som gäller för vissa produkter. Arbetsmiljöverkets marknadskontroll fyller därför en viktig funktion för att rensa bort bristfälliga varor från marknaden.

Läs om tidigare genomförda granskningar – också av andra produkter – på verkets webbplats. Sök under teman/marknadskontroll.

Resultatet av den nu aktuella kontrollen, granskade varor och återförsäljare, finns i projektrapporten

Kontaktpersoner och sakkunniga vid Arbetsmiljöverkets huvudkontor:

Ann Sofie Kero, tel 010-730 91 85

Bengt R Johansson, tel 010-730 99 82