Trucken – en fantastisk maskin som kan vara en dödsfälla

Varje dag inträffar arbetsolyckor med truckar inblandade, totalt bortåt 800 per år. Nu drar Arbetsmiljöverket återigen igång en tillsynsinsats för att göra det säkrare på arbetsplatser, där truckar används. 600 inspektioner planeras i Syd- och Västsverige.

Sedan 2005 har tio personer dödats på sina arbetsplatser till följd av en truckolycka. Den senaste inträffade ifjol, då en sågverksarbetare blev påkörd av en truck.

−Ingen annan maskin orsakar så många olyckor som truckar. Därför är en säker truckanvändning nödvändig. Den som kör slipper att komma till skada. Andra på arbetsplatsen behöver inte oroas för att bli påkörda, säger Urban Olsson, biträdande distriktschef vid Arbetsmiljöverket. Arbetsgivaren ska se till att truckföraren har dokumenterade kunskaper att utföra arbetet säkert och att det finns utarbetade rutiner för detta.

De allvarligaste olyckorna har inträffat, då trucken vält, kört på eller klämt någon. Ben-, fot- arm- och ryggskador är vanliga. Nästan hälften av de anmälda olyckorna leder till längre sjukfrånvaro. Trucken innebär inte bara stor olycksrisk. Flitig truckkörning kan också leda till förslitningsskador. Upprepade vridningar och andra påfrestande arbetsställningar kan orsaka skador på nacke och rygg. Därför bör arbetet varieras och kombineras med andra uppgifter.

Inspektionerna koncentrerar sig på hur arbetsplatsen förebygger arbetsolyckor och belastningsskador i samband med truckkörning, och att detta görs inom ramen för ett systematiskt arbetsmiljöarbete.

Det finns nästa tjugo olika typer av truckar för att transportera och stapla gods. Ledtruckar förekommer oftast bland olycksanmälningarna. Flest truckar finns inom transportbranschen och partihandeln. Men de är vanliga också inom industrin, framför inom livsmedels- och dryckesindustrin och inom stål- och metallframställning. Dominerande yrken bland dem som skadats är: Lagerarbetare, transportassistent, truckförare och maskinoperatör.

I Arbetsmiljöverkets föreskrifter om användning av truckar (AFS 2006:5) regleras bland annat arbetsgivarens skyldighet att se till att de som kör truck har förarbevis kopplad till aktuell maskintyp. Läs mera på www.av.se Här finns även de djupstudier som hittills genomförts av truckolyckor. Allt finns samlat under fliken teman/truckar.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Klas-Åke Sibgård, arbetsmiljöinspektör, och samordnare av insatsen, tel 031-743 72 42

Carl-Axel Sundström, sakkunnig vid huvudkontoret, tel 08-730 93 97