Trögt med arbetsmiljöarbetet på hälften av arbetsplatserna

Inte ens hälften av de 1 300 inspekterade arbetsplatserna hade ett fungerande arbetsmiljöarbete, visar det sig när Arbetsmiljöverket sammanfattar resultatet av höstens stora tillsynskampanj.

Som ett led i Europeiska arbetsmiljöveckan har Arbetsmiljöverket vid sina inspektioner undersökt:

□ om arbetsgivare och chefer som ska vara drivande i arbetsmiljöarbetet har de kunskaper och den kompetens som krävs

□ om arbetstagarna har kunskaper om riskerna och vet hur man undviker att skada sig

Över hälften, 53 procent av de besökta arbetsplatserna, fick krav att rätta till sina brister.

– Resultatet visar hur viktigt det är att vi genomför inspektioner, säger Arbetsmiljöverkets generaldirektör Mikael Sjöberg. Många vill komma igång och göra rätt. Mötet med vår inspektör tvingar dem att ta steget. De inser att det finns bara fördelar med en bra arbetsmiljö. Verksamheten tjänar på det. De anställda mår bättre. Samhället stärks om fler orkar jobba längre upp i åldrarna.

En femtedel av de besökta företagen fanns inom bygg och merparten av dem fick underkänt. Ungefär lika dåligt ställt var det inom transportnäringen. Vård och omsorg var den bransch som fick flest besök. Andelen med brister var runt hälften.

– Det är naturligtvis inte acceptabelt att det är företag i de mest riskutsatta branscherna som slarvar mest, säger Mikael Sjöberg. Det här visar hur viktigt det är att vi fortsätter med våra inspektioner, tillför kunskap och ställer krav. På sikt är det nödvändigt att man redan i skolan får med sig kunskaper och en positiv attityd till arbetsmiljöfrågor.

De 1 300 inspektionerna riktade sig mot små och medelstora arbetsplatser som inte tidigare besökts i nästan alla branscher. Två tredjedelar av besöken gjordes på arbetsplatser med 10-20 anställda.

Resultatet presenterades vid Arbetsmiljöriksdagen i Stockholm, som i år firade 10-årsjubileum.

Läs mer om arbetsmiljöveckan och arbetsmiljöarbete på www.av.se

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Lena Jansson, arbetsmiljöinspektör och nationell samordnare, tel 070-537 96 49