Tre av fyra företag brister i att förebygga farligt damm

Arbetsmiljöverket har granskat hanteringen av farligt kvartsdamm på cirka 750 arbetsplatser. Det är den första inspektionen sedan nya föreskrifter om kvartsdamm trädde ikraft 2015. Hos närmare tre av fyra företag hittades brister och vanligast är bristfälliga riskbedömningar och åtgärdsplaner.

Grävmaskin river betonghus
Undanröj risker för personalens exponering för farligt damm innan arbetet sätter igång.

Tusentals personer exponeras för farligt kvartsdamm i sitt arbete varje år, något som kan leda till ohälsa och allvarliga sjukdomar som stendammslunga, KOL och lungcancer.

I slutet av 2015 reviderades föreskriften om kvarts- och stendamm i arbetsmiljön.

– Arbete med kvartshaltigt material, som finns på arbetsplatser där sten krossas eller sågas, ska vara säkert och tryggt för personalen. Därför är det viktigt att undersöka hur föreskriften följs i praktiken, säger Fredrik Hedlund, nationell projektledare för inspektionsinsatsen på Arbetsmiljöverket.

Inspektionen, som pågick från november 2015 till oktober 2016, riktades mot verksamheter som arbetar med berg, sten och utvinning av mineral, som till exempel tunnelarbete, mobila krossverk och arbete med stenhuggeri.

Endast ett av fyra företag följer de krav som ställs

Närmare 550 arbetsgivare och 750 arbetsplatser besöktes och av dessa var det endast ett av fyra företag som uppfyllde kraven på förebyggande arbete. Vanligaste bristerna var bristfälliga riskbedömningar och handlingsplaner för åtgärder.

– Det är allvarligt att så många företag inte följer regelverket och därmed utsätter sin personal för onödiga risker för ohälsa, säger Fredrik Hedlund.

Viktigt att undanröja riskerna med kvartsdamm

Viktigast i de nya föreskrifterna är det förebyggande arbetsmiljöarbetet, alltså att arbetsgivaren ska undersöka riskerna och vidta åtgärder för att förhindra att arbetstagare exponeras för farligt kvartsdamm. Riskbedömningen ska göras innan arbetet sätter igång.

Dokumentera åtgärder mot det farliga dammet

Riskbedömningar och åtgärder ska dessutom vara dokumenterade. Exempel på förebyggande åtgärder är att i första hand använda ett material utan eller med mycket låg kvartshalt eller att välja en arbetsmetod som gör att inget kvartsdamm bildas. Att använda vattenbegjutning eller utsug för att få bort dammet är andra alternativ.

– Nu måste branscher där kvartsdamm förekommer ta ansvar för att öka och sprida kunskapen och utveckla gemensamma verktyg för att lättare kunna förebygga det farliga dammet, säger Fredrik Hedlund.

Inspektionsrapport Arbete med berg

Kontakter på Arbetsmiljöverket: Fredrik Hedlund, projektledare för inspektionsinsatsen, telefon 010-730 91 60

Arbete med kvartshaltigt material, som finns på arbetsplatser där sten krossas eller sågas, ska vara säkert och tryggt för personalen. Därför är det viktigt att undersöka hur föreskriften följs i praktiken. —Fredrik Hedlund, nationell projektledare för inspektionsinsatsen på Arbetsmiljöverket.