Tillsyn för bättre arbetsmiljö för frisörer och nagelterapeuter

Påfrestande arbetsställningar som kan ge värk och bestående men. Kemiska produkter som kan vara farliga att inandas, att få på huden eller i ögonen. Detta är vardag för frisörer och nagelterapeuter. Nu inleder Arbetsmiljöverket en omfattande tillsynsinsats för att stödja och driva på förbättringar av deras arbetsmiljö.
Det är företag i södra Sverige, från Västra Götaland och söderut, som får besök med början denna vecka. 600 arbetsplatser kommer att besökas . Även yrkesutbildningar ingår i inspektionsinsatsen.

−Ingen ska behöva riskera sin egen hälsa på jobbet, säger Håkan Olsson, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Här handlar det om populära yrken som omges av en viss glamour, som också har mindre glamourösa sidor. För att behålla hälsan och orka jobba kvar, måste man tidigt lära sig vilka risker som finns och hur de ska åtgärdas – helst redan under utbildningen. Alla arbetsgivare ska se till att det finns fungerande förebyggande rutiner.

Belastningsskador är vanliga bland frisörer. Ofta orsakas de av repetitivt arbete; man utför samma arbetsmoment om och om igen. Problem i muskler och leder kan också vara en följd av att man stått länge med lyfta armar vid klippning, läggning och föning. Men det finns också kemiska risker i arbetet. Hantering av en mängd hårprodukter kan leda till att man utvecklar astma eller allergier. Vid exempelvis behandling av lockigt hår som ska rätas ut, förekommer medel som innehåller höga halter av formaldehyd, som är cancerframkallande.

För nagelterapeuter är det användningen av härdplaster, när naglar förlängs och formas, som kan ge besvär. Det behövs både skyddshandskar och bra ventilation för att kunna utföra jobbet säkert.

Under åren 2005-2009 anmäldes cirka 400 arbetssjukdomar inom dessa yrkeskategorier. Belastningssjukdomar stod för närmare tre fjärdedelar, medan kemiska faktorer låg bakom en fjärdedel. Inom hårvårdsbranschen finns 2 400 arbetsställen med anställda, i genomsnitt har de tre anställda per salong. Därutöver finns cirka 15 000 aktiva enmansföretag. Läs mer om anmälda arbetsskador här: http://www.av.se/dokument/statistik/sf/Af_2010_10.pdf

Resultat av inspektionerna inklusive uppföljningsbesök redovisas tidigt i höst.

Kontaktpersoner: Lena Lindskog, Arbetsmiljöverket i Malmö, tel 040-38 62 25 Ingegerd Glimberg, Arbetsmiljöverket i Malmö, 040-38 62 23 Marianne Alfons, Arbetsmiljöverket i Göteborg, 031-743 72 81 Marianne Rydin, Arbetsmiljöverket i Växjö, tel 0470-74 80 26