Fler pressmeddelanden

Tillsyn driver på arbetsmiljöarbetet på särskilda boenden

Arbetsmiljön för dem som arbetar med heldygnsomsorg av barn, ungdomar och vuxna på särskilda boenden behöver förbättras. Det visar inspektioner av 300 boenden, som nu avslutats. Endast ett fåtal klarade sig utan krav på åtgärder.
-En god omsorg om de boende förutsätter trygga och bra arbetsförhållanden för personalen, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Det tjänar hela verksamheten på.

Det är gruppboenden inom åtta län i Mellansverige som fått besök, offentligt som privat drivna. De vanligaste bristerna gällde kartläggning och bedömning av risker, policy och rutiner för arbetsmiljöarbetet. På många håll saknades grundläggande arbetsmiljökunskaper.
−Där kunskaper saknas, saknas det också ofta rutiner att förebygga risken för belastningsskador eller att skadas i samband med att någon blir våldsam, säger Boel Callermo. Man måste också bli bättre på att ge personal stöd och handledning på helger, kvällar och nätter.

Det är ett ansvarsfullt och krävande arbete, både psykiskt och fysiskt, att ge stöd åt människor i en utsatt situation. De som bor här befinner sig i ett socialt underläge. Trassliga familjeförhållanden, missbruksproblem eller funktionshinder – alla har sin egen livshistoria. Inte sällan blir personal måltavla för de boendes frustration och ångest. Långt ifrån alla tillbud anmäls till Arbetsmiljöverket.

Cirka 3 500 arbetsolyckor som medförde sjukfrånvaro anmäldes åren 2006-2010 från anställda vid dessa boenden, kvinnor mest. Hot och våld låg bakom drygt 40 procent av dessa.

Inspektionerna har inneburit att verksamheterna nu fått verktyg att systematiskt arbeta med sin arbetsmiljö, att dokumentera och följa upp alla händelser så att de leder till förbättringar.

Totalt har verket ställt 1 230 krav på att åtgärda bristerna. Det innebär i genomsnitt fem krav per arbetsgivare. Tillsynen har dessutom resulterat i 20 underrättelser och en handfull beslut om föreläggande, som innebär att verket kan komma att kräva vite om inte kraven följs.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Lena Jansson, arbetsmiljöinspektör, tel 013-37 08 36 Agneta Karlström, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 60 Anita Lyxell, arbetsmiljöinspektörer, tel 019-601 41 26

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Brister i hanteringen av farliga ämnen på arbetsplatser

  • 24 oktober 2018
  • Hotell, restaurang
  • ...

Drygt åtta av tio inspekterade arbetsplatser har fått krav på att åtgärda brister kopplat till sin kemikaliehantering. Under två veckor har Arbetsmiljöverket inspekterat hanteringen av farliga kemiska ämnen på drygt 1 800 arbetsplatser. 

Tydliga skillnader i arbetsmiljö mellan tidsbegränsat och fast anställda

  • 2 oktober 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Tre av fyra på arbetsmarknaden är i stort sett nöjda med sitt arbete. Men fler tidsbegränsat anställda än fast anställda är rädda att förlora jobbet, har oftare monotona arbetsuppgifter och utsätts oftare för sexuella trakasserier på jobbet, visar en undersökning från Arbetsmiljöverket.

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Fler nyheter och pressmeddelanden