Fler pressmeddelanden

Tillsyn driver på arbetsmiljöarbetet på särskilda boenden

Arbetsmiljön för dem som arbetar med heldygnsomsorg av barn, ungdomar och vuxna på särskilda boenden behöver förbättras. Det visar inspektioner av 300 boenden, som nu avslutats. Endast ett fåtal klarade sig utan krav på åtgärder.
-En god omsorg om de boende förutsätter trygga och bra arbetsförhållanden för personalen, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Det tjänar hela verksamheten på.

Det är gruppboenden inom åtta län i Mellansverige som fått besök, offentligt som privat drivna. De vanligaste bristerna gällde kartläggning och bedömning av risker, policy och rutiner för arbetsmiljöarbetet. På många håll saknades grundläggande arbetsmiljökunskaper.
−Där kunskaper saknas, saknas det också ofta rutiner att förebygga risken för belastningsskador eller att skadas i samband med att någon blir våldsam, säger Boel Callermo. Man måste också bli bättre på att ge personal stöd och handledning på helger, kvällar och nätter.

Det är ett ansvarsfullt och krävande arbete, både psykiskt och fysiskt, att ge stöd åt människor i en utsatt situation. De som bor här befinner sig i ett socialt underläge. Trassliga familjeförhållanden, missbruksproblem eller funktionshinder – alla har sin egen livshistoria. Inte sällan blir personal måltavla för de boendes frustration och ångest. Långt ifrån alla tillbud anmäls till Arbetsmiljöverket.

Cirka 3 500 arbetsolyckor som medförde sjukfrånvaro anmäldes åren 2006-2010 från anställda vid dessa boenden, kvinnor mest. Hot och våld låg bakom drygt 40 procent av dessa.

Inspektionerna har inneburit att verksamheterna nu fått verktyg att systematiskt arbeta med sin arbetsmiljö, att dokumentera och följa upp alla händelser så att de leder till förbättringar.

Totalt har verket ställt 1 230 krav på att åtgärda bristerna. Det innebär i genomsnitt fem krav per arbetsgivare. Tillsynen har dessutom resulterat i 20 underrättelser och en handfull beslut om föreläggande, som innebär att verket kan komma att kräva vite om inte kraven följs.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Lena Jansson, arbetsmiljöinspektör, tel 013-37 08 36 Agneta Karlström, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 60 Anita Lyxell, arbetsmiljöinspektörer, tel 019-601 41 26

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ökade insatser mot psykisk ohälsa på grund av jobbet

  • 19 februari 2019
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket genomför nära 2 000 inspektioner i år för att arbetsgivare ska förebygga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Verksamheter som inspekteras är bland annat hem för vård eller boende, ambulans och vårdcentraler, men även reklam- och webbyråer.

Fortsatt ökning av utländsk arbetskraft, främst från Polen

  • 14 februari 2019
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av...

Alla socialkontor fick krav – hot och våld vardag för socialsekreterare

  • 14 december 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljön för socialsekreterare i hälften av landets kommuner. Samtliga 145 socialkontor som har inspekterats har fått krav på förbättringar. Tillsynen visar på allvarliga brister och en ohälsosam arbetsmiljö, där hot och våld samt trakasserier är vanligt f...

Jobbstressen är störst bland 30- till 49-åringar

  • 28 november 2018
  • Pressmeddelande

Nära tre av tio sysselsatta säger att de haft besvär till följd av arbetet det senaste året. Fler kvinnor än män har besvär av arbetet. Sysselsatta i åldern 30 till 49 år är den grupp som har mest besvär med ångest, minne, koncentration och sömnstörningar. Det framgår av Arbetsmiljöverkets und...

Fler nyheter och pressmeddelanden