Fler pressmeddelanden

Tillsyn driver på arbetsmiljöarbetet på särskilda boenden

Arbetsmiljön för dem som arbetar med heldygnsomsorg av barn, ungdomar och vuxna på särskilda boenden behöver förbättras. Det visar inspektioner av 300 boenden, som nu avslutats. Endast ett fåtal klarade sig utan krav på åtgärder.
-En god omsorg om de boende förutsätter trygga och bra arbetsförhållanden för personalen, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Det tjänar hela verksamheten på.

Det är gruppboenden inom åtta län i Mellansverige som fått besök, offentligt som privat drivna. De vanligaste bristerna gällde kartläggning och bedömning av risker, policy och rutiner för arbetsmiljöarbetet. På många håll saknades grundläggande arbetsmiljökunskaper.
−Där kunskaper saknas, saknas det också ofta rutiner att förebygga risken för belastningsskador eller att skadas i samband med att någon blir våldsam, säger Boel Callermo. Man måste också bli bättre på att ge personal stöd och handledning på helger, kvällar och nätter.

Det är ett ansvarsfullt och krävande arbete, både psykiskt och fysiskt, att ge stöd åt människor i en utsatt situation. De som bor här befinner sig i ett socialt underläge. Trassliga familjeförhållanden, missbruksproblem eller funktionshinder – alla har sin egen livshistoria. Inte sällan blir personal måltavla för de boendes frustration och ångest. Långt ifrån alla tillbud anmäls till Arbetsmiljöverket.

Cirka 3 500 arbetsolyckor som medförde sjukfrånvaro anmäldes åren 2006-2010 från anställda vid dessa boenden, kvinnor mest. Hot och våld låg bakom drygt 40 procent av dessa.

Inspektionerna har inneburit att verksamheterna nu fått verktyg att systematiskt arbeta med sin arbetsmiljö, att dokumentera och följa upp alla händelser så att de leder till förbättringar.

Totalt har verket ställt 1 230 krav på att åtgärda bristerna. Det innebär i genomsnitt fem krav per arbetsgivare. Tillsynen har dessutom resulterat i 20 underrättelser och en handfull beslut om föreläggande, som innebär att verket kan komma att kräva vite om inte kraven följs.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Lena Jansson, arbetsmiljöinspektör, tel 013-37 08 36 Agneta Karlström, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 60 Anita Lyxell, arbetsmiljöinspektörer, tel 019-601 41 26

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ettåring sätter fingret på ohälsosam stress i arbetslivet

  • 29 mars 2017
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Under ett år har Arbetsmiljöverket i drygt femhundra inspektioner använt de nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som infördes 31 mars 2016. Reglerna klargör arbetsgivarnas ansvar att förebygga bland annat ohälsosam arbetsrelaterad stress.

Nio av tio skolor slarvar med arbetsmiljön

  • 20 mars 2017
  • Skola, utbildning
  • ...

Ohälsosam arbetsbelastning, hot och våld, bullriga ljudmiljöer och dålig ventilation är några av arbetsmiljöproblemen för personal och elever i skolan. Det visar rapporten om en treårig inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket genomfört i grund- och gymnasieskolor runt om i landet.

Bra arbetsmiljö är en jämställdhetsfråga

  • 8 mars 2017
  • Vård, omsorg
  • ...

Allt fler kvinnor blir sjuka av sitt jobb. Kvinnor och män arbetar med olika uppgifter och utsätts därför för olika risker i jobbet. Lärdomar från Arbetsmiljöverkets arbete med kvinnors arbetsmiljö visar att det förebyggande arbetsmiljöarbetet är sämre i verksamheter där kvinnor är i majoritet...

Piggare äldre jobbar allt längre

  • 28 oktober 2016
  • Handel
  • ...

Arbete är bra för hälsan och hög ålder behöver inte vara ett hinder för att stanna kvar i arbetslivet. Det konstaterar en forskargrupp som på uppdrag från Arbetsmiljöverket genomlyst befintlig forskning om den äldre arbetskraften. Det som sätter käppar i hjulet för många äldre som vill fortsät...

Fler nyheter och pressmeddelanden