Fler pressmeddelanden

Tillsyn driver på arbetsmiljöarbetet på särskilda boenden

Arbetsmiljön för dem som arbetar med heldygnsomsorg av barn, ungdomar och vuxna på särskilda boenden behöver förbättras. Det visar inspektioner av 300 boenden, som nu avslutats. Endast ett fåtal klarade sig utan krav på åtgärder.
-En god omsorg om de boende förutsätter trygga och bra arbetsförhållanden för personalen, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Det tjänar hela verksamheten på.

Det är gruppboenden inom åtta län i Mellansverige som fått besök, offentligt som privat drivna. De vanligaste bristerna gällde kartläggning och bedömning av risker, policy och rutiner för arbetsmiljöarbetet. På många håll saknades grundläggande arbetsmiljökunskaper.
−Där kunskaper saknas, saknas det också ofta rutiner att förebygga risken för belastningsskador eller att skadas i samband med att någon blir våldsam, säger Boel Callermo. Man måste också bli bättre på att ge personal stöd och handledning på helger, kvällar och nätter.

Det är ett ansvarsfullt och krävande arbete, både psykiskt och fysiskt, att ge stöd åt människor i en utsatt situation. De som bor här befinner sig i ett socialt underläge. Trassliga familjeförhållanden, missbruksproblem eller funktionshinder – alla har sin egen livshistoria. Inte sällan blir personal måltavla för de boendes frustration och ångest. Långt ifrån alla tillbud anmäls till Arbetsmiljöverket.

Cirka 3 500 arbetsolyckor som medförde sjukfrånvaro anmäldes åren 2006-2010 från anställda vid dessa boenden, kvinnor mest. Hot och våld låg bakom drygt 40 procent av dessa.

Inspektionerna har inneburit att verksamheterna nu fått verktyg att systematiskt arbeta med sin arbetsmiljö, att dokumentera och följa upp alla händelser så att de leder till förbättringar.

Totalt har verket ställt 1 230 krav på att åtgärda bristerna. Det innebär i genomsnitt fem krav per arbetsgivare. Tillsynen har dessutom resulterat i 20 underrättelser och en handfull beslut om föreläggande, som innebär att verket kan komma att kräva vite om inte kraven följs.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Lena Jansson, arbetsmiljöinspektör, tel 013-37 08 36 Agneta Karlström, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 60 Anita Lyxell, arbetsmiljöinspektörer, tel 019-601 41 26

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden