Tillgänglighet i fokus över hela landet

Under april till juni granskar och informerar Arbetsmiljöverket om tillgänglighet på arbetsplatser i hela landet. Målet är en bättre arbetsmiljö för alla och specifikt för personer med funktionsnedsättningar.

– Psykisk ohälsa står för nästan fyrtio procent av alla sjukskrivningar. Genom att arbeta förebyggande med att förbättra tillgängligheten på arbetsplatsen kan sjukskrivningar undvikas och de som är sjukskrivna lättare kan återgå till arbetet, säger Charlotta Håkansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare.

Under tre månader sätter Arbetsmiljöverket fokus på tillgänglighet. Samtliga arbetsmiljöinspektörer kommer under perioden att särskilt granska och informera om tillgänglighet på de arbetsplatser som inspekteras. Därigenom nås många olika branscher, som exempelvis skolor, tillverkningsindustri och omsorgssektorn.

– Anpassningar i arbetsmiljön som är nödvändiga för vissa, gör att arbetsmiljön blir bättre för alla, säger Charlotta Håkansson.

Funktionsnedsättningar kan vara psykiska, sociala, kognitiva eller fysiska. Exempel på funktionsnedsättningar är syn- och hörselnedsättning samt läs- och skrivsvårigheter och problem med koncentration och minne.

Psykiska, sociala och kognitiva funktionsnedsättningar syns inte. Genom våra inspektioner vill vi göra det osynliga synligt, och höja kunskapen hos arbetsgivarna om vad som behövs för att öka tillgängligheten, säger Charlotta Håkansson.

Att ha tydliga instruktioner och ge möjlighet att arbeta ostört kan vara exempel på åtgärder som behövs. För att förbättra den fysiska tillgängligheten på arbetsplatsen, kan arbetsgivaren behöva åtgärda exempelvis buller, belysning, lukter och framkomlighet.

– Vinsten med ökad tillgänglighet kan bli minskad sjukfrånvaro och ökad trivsel. Produktionen kan också öka när de anställdas inte längre behöver lägga energi på att parera hinder i arbetsmiljö, säger Charlotta Håkansson.

Satsning sker över hela landet. Totalt kommer cirka 500 arbetsgivare inspekteras.

År 2013 genomförde Arbetsmiljöverket en inspektionsinsats med fokus på tillgänglighet inom återvinningsindustrin i södra Sverige. Under år 2014 utökades projektet till hela landet.

Inspektioner för ökad tillgänglighet

Läs mer i kunskapssammanställning ”Den hjärnvänliga arbetsplatsen” och på sidan om tillgänglighet i arbetsmiljön.

Den hjärnvänliga arbetsplatsen (RAP 2014:2), kunskapssammanställning

Tillgänglighet i arbetsmiljön

Arbetsmiljöverket har ett samlat ansvar, sektorsansvar för handikappfrågor inom arbetsmiljöområdet, och är en av flera sektorsmyndigheter med ansvar för att förverkliga den politik som rör funktionshinder.

Mer information:

Charlotta Håkansson, projektledare, 010 730 93 16.

Presstjänsten 010 730 91 55.