Fler pressmeddelanden

Tidiga signaler om risker i arbetsmiljön ignoreras vid 60 % av arbetsplatserna

Sex av tio av de 2 200 inspekterade arbetsplatser brister i rutiner för att lära sig av tillbud – oönskade händelser eller situationer som skulle kunna leda till ohälsa eller arbetsolyckor. Det visar resultatet av Arbetsmiljöverkets breda inspektionsinsats den senaste månaden.

– Det här betyder att de flesta arbetsplatser behöver jobba betydligt hårdare med tidiga signaler för att undvika arbetsskador i form av sjukdomar och olyckor, säger Jennie Karlsson, nationell samordningsansvarig för insatsen på Arbetsmiljöverket.

Kraven rörande tillbuden har att göra med brister i rapportering, hantering och samverkan på arbetsplatserna.

– På arbetsplatserna ska man se tillbuden som något bra. Drar man lärdom av dem behöver vare sig verksamhet, individ eller samhälle betala de höga kostnader som arbetsrelaterad ohälsa skapar.

I år har de flesta, 1 270 inspektioner, gjorts inom tillverkning och byggsektorerna. Sektorn fastighetsskötsel fick 245 besök. Inom parti- och detaljhandel gjordes 150 besök. Övriga inspektioner fördelades inom en rad andra branscher. Arbetsplatser med mellan 2-9 anställda dominerade.

Värst ställt var det inom tillverkning och byggsektorn där 64 procent respektive 63 procent av besökta arbetsställen fick krav på sig.

Syftet med denna insats är att vidga förståelsen av tillbud.

Exempel på tillbud kan vara händelser som när det från verkstadstaket ramlar ner en lampa, eller när en handske fastnar i svarven. Men det kan lika gärna vara arbetspass då personal insjuknat och arbetsgivaren inte kallat in någon vikarie.

– När ordinarie personal arbetar på högvarv för att täcka upp för sjukfrånvaro leder det ofta till stressrelaterade sjukdomar eller att personal råkar ut för en arbetsolycka, säger Karlsson.

Under 2012-2013 har Arbetsmiljöverket inspekterat 4 500 arbetsplatser inom en kampanj som ingår i den Europeiska arbetsmiljöveckan, uppmärksammad runtom EU. De allra flesta inspektioner i Sverige har skett vid arbetsplatser som inte haft besök av myndigheten tidigare.

Idag, fredag, håller även verket sin årliga Arbetsmiljöriksdag då resultaten av kampanjen offentliggörs.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Jennie Karlsson, nationell samordningsansvarig, tel. 010-730 95 28.
Presstjänsten vid huvudkontoret, tel. 010-730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Värst ställt var det inom tillverkning och byggsektorn där 64 procent respektive 63 procent av besökta arbetsställen fick krav på sig.

Citat

På arbetsplatserna ska man se tillbuden som något bra. Drar man lärdom av dem behöver vare sig verksamhet, individ eller samhälle betala de höga kostnader som arbetsrelaterad ohälsa skapar. —Jennie Karlsson, nationell samordningsansvarig för EU-kampanjen

Relaterade pressmeddelanden

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Äldreomsorgens riskfyllda arbetsmiljö granskas

  • 11 september 2017
  • Vård, omsorg
  • ...

Antalet arbetsskadeanmälningar inom äldreomsorgen ökar. Det handlar om både belastningsolyckor, stress och hög arbetsbelastning samt våldsrelaterade orsaker. Arbetsmiljöverket ska i en nationell tillsyn under hösten granska 455 arbetsplatser utifrån hur arbetet är organiserat och hur relatione...

Nytt digitalt verktyg synliggör ojämställdheten på jobbet

  • 6 september 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Det krävs ett genusperspektiv i det dagliga arbetsmiljöarbetet för att komma tillrätta med kvinnors ökade ohälsa. Arbetsmiljöverket har utvecklat ett digitalt verktyg som analyserar och synliggör skillnader mellan kvinnors och mäns arbetsmiljöer. 

Fler nyheter och pressmeddelanden