Sveriges bowlinghallar säkrade från brister

I en inspektion av Sveriges alla bowlinghallar har så gott som alla hallägare – 96 procent – åtgärdat sina säkerhetsbrister. Det visar resultaten från en insats som Arbetsmiljöverket genomförde mellan juni, 2011 till hösten, 2014.

Totalt har Arbetsmiljöverket (AV) genomfört 271 inspektioner. Av dessa har 73 genomförts i region Väst som består av Västra Götalands, Hallands och Jönköpings län.

– Genom att vi har inspekterat alla hallar i Sverige har vi höjt säkerhetsmedvetandet bland hallägare och Sveriges bowlinghallars förbund. Det kommer att skydda både personal och kunder från att fara illa, säger Monica Torgrip, enhetschef på AV.

Före inspektionsinsatsens start uppfyllde inga av Sveriges bowlingmaskiner de gällande säkerhetskraven. Dessa krav kommer från direktiv och är desamma i hela EU. Inspektionsinsatsens syfte var att garantera en säker arbetsmiljö för dem som arbetar med bowlingmaskiner i bowlinghallar.

Det största problemet var att rörliga maskindelar saknade skydd och kunde orsaka allvarliga skador och olyckor med dödlig utgång. Olycksrisken gällde bland annat kägelhissen, kägel- och klotreturen, och högt placerad tillträdesväg till maskinen. Främst gällde dessa risker drifts- och underhållspersonal. Även allmänheten kunde utsättas för risker, då det saknades hinder för att de skulle komma i kontakt med maskinen. Bowlingmaskinerna har orsakat flera dödsolyckor i Europa.

– Till en början var ägarna till bowlinghallarna negativa till vår insats. Men våra krav på förebyggande underhåll har fått hallägare att inse att bowlingmaskinerna krånglar mindre och får färre stopp med bättre underhåll, säger Monica Torgrip.

AV har även skrivit drygt 30 marknadskontrollrapporter där brister påtalats. Dessa är riktade mot både leverantörer av bowlingmaskiner och de som levererar säkerhetslösningar.

Dessutom har AV lagt försäljningsförbud mot en av de stora leverantörerna av bowlingmaskiner och krävt att de åtgärdar problemen i de redan sålda maskinerna.

Ansvaret för att arbetsplatserna i Sverige är säkra ligger under AV. Men myndigheten ansvarar även för att endast de maskiner som uppfyller grundläggande säkerhetskrav kommer ut på marknaden. När det gäller maskiner har AV ansvaret för både arbetstagare och konsumenter.

Läs slutrapporten från inspektionsinsatsen.

Kontakter på Arbetsmiljöverket:
Magnus Henriksson, arbetsmiljöinspektör och projektledare, tel. 010-730 9667.
Urban Olsson, sektionschef, tel. 010-730 9962.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

• Monica Torgrip 1