Fler pressmeddelanden

Största arbetsskadeökningen 2011 inom personaluthyrningsbranschen

De anmälda arbetsskadorna från personaluthyrningsföretagen nästintill fördubblades 2011 jämfört med året innan, visar Arbetsmiljöverkets första analys av inrapporterade arbetsskador ifjol.

Trots att mindre än en tredjedel av branschens helårsanställda tillhör LO-området, är det denna kategori som står för olyckorna. Flest olyckor har orsakats vid arbete med truckar, handverktyg och maskiner. Nästan hälften av arbetsolyckorna ledde till sjukfrånvaro.

−Det är viktigt att den här utvecklingen kan pressas tillbaka, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Inte bara företag som hyr ut arbetskraft har ansvar för att arbetsmiljön är säker. Också de som hyr in arbetstagare har ett arbetsmiljöansvar.

Arbetsmiljöverket inledde ifjol en stor tillsynsinsats av bemanningsföretag som också riktar sig till deras kundföretag. Under två år genomförs 1 400 inspektioner

−Med våra besök vill vi åstadkomma ett bättre samspel mellan in- och uthyrningsföretag och på sikt minska arbetsskadorna, säger Mikael Sjöberg.

Liten ökning sett över alla branscher

Totalt sett har det skett en liten ökning av samtliga anmälda skador - även i relation till antalet sysselsatta. Det är framför allt så kallade nollolyckor som ökar, det vill säga olyckor som inte lett till sjukfrånvaro.

Från de traditionellt skadedrabbade branscherna tillverkning, bygg och transport rapporteras en liten ökning av olyckor med frånvaro medan de anmälda arbetssjukdomarna ligger kvar på ungefär samma nivå som tidigare. Omvänt förhållande gäller branscherna vård och omsorg samt sociala tjänsterna, där olyckorna med frånvaro gått ned något medan arbetssjukdomarna ökat. Även offentlig förvaltning och försvar visar på en uppgång.

De arbetsskador som inrapporteras indelas i fyra kategorier: Arbetsolyckor med frånvaro, nollolyckor, arbetssjukdomar samt färdolyckor (till och från arbetet). I den offentliga statistiken över arbetsskador 2011, som publiceras i slutet av maj, finns även uppgift om kortare frånvaro, 1-3 dagar, frånvaro upp till två veckor samt därutöver. I den rapporten finns även anmälningar nedbrutna på ålder samt flera detaljerade uppgifter om orsak till olyckan/arbetssjukdomen.

Läs hela rapporten” En första uppskattning av arbetsskadestatistiken 2011” med diagram och tabeller på www.av.se  

Eventuella frågor förmedlas via Arbetsmiljöverkets presstjänst.

Tel 08-730 91 55

 

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Stora kunskapsluckor om antibiotikaresistenta bakterier och arbetsmiljö

  • 14 september 2018
  • Vård, omsorg
  • Jord, skog
  • ...

– Vi vet för lite om vilka risker som finns med antibiotikaresistenta bakterier i arbetslivet, menar forskarna Ann Tammelin och Ingemar Qvarfordt. De har på Arbetsmiljöverkets uppdrag, skrivit rapporten Arbetsmiljörisker med antibiotikaresistenta bakterier som pekar på att Sveriges restriktiva...

Arbetsgivare följer inte upp chefers höga arbetsbelastning

  • 5 september 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Chefer inom vård och omsorg arbetar under tidspress, har hög arbetsbelastning med stora ansvarsområden och många medarbetare. Arbetsmiljöverket har under tre år inspekterat operativa chefers arbetsmiljö och träffat drygt 1 300 chefer. Nästan samtliga inspekterade arbetsplatser har fått krav på...

Hästnäringens syn på arbetsmiljö måste förändras för att minska ohälsan

  • 13 juni 2018
  • Skola, utbildning
  • ...

Hälften av de 520 arbetsgivare som Arbetsmiljöverket har inspekterat inom hästnäringen har fått krav om att göra arbetsmiljön säkrare. Kraven handlar om att förebygga arbetsskador, första hjälpen och krisstöd samt förbättra arbetsmiljön för minderåriga på ridanläggningar.

Bemanningsanställdas introduktion i arbetet brister

  • 4 juni 2018
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat 880 arbetsställen där bemanningsanställda finns. Inspektionsinsatsen har resulterat i totalt 577 meddelanden om krav på att åtgärda brister i arbetsmiljön. Vanliga problem var brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet och i introduktionen av ny personal.

Fler nyheter och pressmeddelanden