Stora brister i hanteringen av belastningsskador

Fler än hälften av alla arbetsplatser med 5 till 19 anställda uppvisar brister i sin hantering av risker för belastningsskador. Det framgår av Arbetsmiljöverkets inspektionsinsats på totalt 1 390 arbetsplatser.

RES089
Restaurangverksamhet

Varje arbetsgivare är enligt lag skyldig att säkerställa en god arbetsmiljö och minimera risken för belastningsskador bland sina anställda. Det ska göras genom undersökning och riskbedömning samt genom att informera sina medarbetare om hållbara arbetsställningar. Arbetsmiljöverkets inspektioner visar att det förebyggande arbetet ofta brister på arbetsplatser med få anställda.

- Resultatet är oroväckande. Nu är det viktigt att arbetsgivarna vidtar åtgärder för att så många som möjligt ska hålla ett helt arbetsliv. Ingen ska behöva bli sjuk eller skadad på grund av sitt jobb, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Även på arbetsplatser med 20 till 49 medarbetare har myndighetens inspektörer identifierat brister. 46 procent av de granskade arbetsplatserna har fått en eller flera anmärkningar på sina rutiner för att minska risken för belastningsskador. På arbetsplatser med fler än 50 medarbetare är siffran 36 procent.

- Mindre arbetsplatser saknar ofta resurser för att motverka belastningsskador och har sällan tillgång till företagshälsovård, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.

Uppföljning av brister

Arbetsmiljöverkets inspektioner har pågått under vecka 41 och 42 och är en del av en EU-gemensam insats. Myndigheten har bland annat inspekterat restaurangverksamhet, detaljhandel, bilverkstäder, flyttfirmor, begravningsbyråer och tillverkningsindustrin.

Flest anmärkningar hittades inom flyttjänster, handel och restaurangverksamhet. Arbetsmiljöverket följer upp de brister som hittats vid inspektionerna.

De allra flesta arbetsplatser har åtgärdat bristerna när vi återkommer till dem. Det handlar ofta om okunskap, säger Heli Aarnipuro, arbetsmiljöinspektör och projektledare för insatsen.

Arbetsmiljöverket ingår tillsammans med Myndigheten för arbetsmiljökunskap Svenskt Näringsliv, LO, Sveriges kommuner och regioner, TCO, Saco, Suntarbetsliv och Prevent i den EU-gemensamma insatsen ”Friska arbetsplatser belastar rätt”. Mer information finns här.

Resultatet är oroväckande. Nu är det viktigt att arbetsgivarna vidtar åtgärder för att så många som möjligt ska hålla ett helt arbetsliv. Ingen ska behöva bli sjuk eller skadad på grund av sitt jobb —Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket.