Stor tillsynsinsats för en trygg arbetsmiljö inom bemanningsbranschen

Bemanningsbranschen expanderar och sysselsätter alltfler. Samtidigt ökar antalet arbetsolyckor och arbetssjukdomar inom branschen. Unga anställda drabbas främst. Arbetsmiljöverket genomför nu en riksomfattande tillsynsinsats riktad mot bemanningsbranschen som ska pågå under två år. Totalt kommer 1 400 företag att inspekteras.

– Syftet är att skapa en god och trygg arbetsmiljö för de anställda inom bemanningsbranschen som på sikt leder till minskade skador, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör för Arbetsmiljöverket.

– En god arbetsmiljö gynnar också bemanningsföretagens utveckling och minskar kostnaderna för samhället.

Ett utmärkande drag för branschen är att både företag som hyr in arbetskraft och företag som hyr ut har ett arbetsmiljöansvar för arbetstagaren. Det innebär risk för att arbetsmiljöfrågorna hamnar mellan stolarna. Den inhyrde arbetstagarens förhållandevis osäkra anställningssituation kan också leda till man drar sig för att påpeka arbetsmiljöproblem.

– Ett bra arbetsmiljöarbete inom bemanningsbranschen förutsätter ett fungerande samspel för att minimera riskerna med det dubbla arbetsmiljöansvaret, säger Mikael Sjöberg. Vår insats omfattar därför såväl in- som uthyrningsföretagen.

Under 2011 inspekteras 700 företag, varav drygt 200 bemanningsföretag och närmare 500 kundföretag. Ytterligare 700 företag inspekteras enligt samma mönster under 2012.

Bemanningsbranschen har fler anmälda arbetsolyckor i förhållande till sin storlek än den övriga arbetsmarknaden. Eftersom andelen unga inom branschen är större än i andra branscher, är det en stor andel unga som drabbas av arbetsolyckor. Närmare 60 procent av de skadade är under 35 år, jämfört med 30 procent för de övriga branscherna. Antalet anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro de senaste sex åren uppgick till 2 500, antalet arbetssjukdomar till 450.

– Bemanningsföretagen är inkörsporten till arbetsmarknaden för många ungdomar. Därför är det viktigt att de får en bra introduktion till ett bra arbetsmiljö- och säkerhetstänkande. Det kan vara avgörande för deras framtida arbetsliv, säger Mikael Sjöberg.

Arbetsmiljöverkets inspektioner fokuserar på in- och uthyrningsföretagens arbete med riskbedömningar, introduktion av inhyrd personal, krisstöd för de som drabbas av arbetsolyckor, arbetsanpassning och rehabilitering samt samordning mellan in- och uthyrare.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:

Fredrika Brickman, nationell samordnare av insatsen, tel 08- 475 22 20