Fler pressmeddelanden

Stor okunskap om arbetsmiljön inom städbranschen

Merparten av de drygt 500 städföretag som nyligen fick tillsynsbesök av Arbetsmiljöverket hade stora brister i sitt arbetsmiljöarbete. Många av de nystartade små städföretagen saknar grundläggande kunskaper om hur man förebygger risker. Sammanlagt ställde verket närmare 1 400 krav på förbättringar till de besökta städföretagen.

Städbranschen är en expansiv bransch. Många nya företag startades efter införandet av RUT-avdraget. I kölvattnet av den snabba expansionen har det systematiska arbetsmiljöarbetet varit rejält eftersatt. Framför allt de nystartade små städföretagen saknar grundläggande kunskaper om arbetsmiljöarbete. Om inte det förbättras finns det uppenbara risker för en kraftig ökning av ohälsan bland städpersonalen.

Arbetsmiljöverket inledde därför en omfattande tillsyn av städföretagen i Stockholms län, Uppsala län och Gotland, där de flesta nya städföretagen startas.

– Det är inte meningen att de som gör fint för oss i våra hem och på våra arbetsplatser ska betala det med sin hälsa, säger Kent Jansson på Arbetsmiljöverket som ansvarar för tillsynsinsatsen.

– Syftet med vår tillsynsinsats är att tillföra kunskap och få igång det förebyggande arbetet för att minimera riskerna för skador och arbetssjukdomar inom städbranschen.

Städpersonal har länge legat högt upp i statistiken över yrkesgrupper med arbetsskador och arbetssjukdomar. Det handlar framför allt om förslitningsskador. Antalet olyckor och tillbud som anmäls till Arbetsmiljöverket från städbranschen har ökat med drygt 200 procent sedan 2005. Under förra året anmäldes 354 arbetsskador med sjukfrånvaro. Motsvarande siffra för anmälda arbetssjukdomar var 118.

Hittills har drygt 500 små städföretag med upp till 20 anställda fått tillsynsbesök. De krav som ställts på städföretagen handlar främst om systematiskt arbetsmiljöarbete, förebyggande arbete när det gäller förslitningsskador och säker hantering av kemikalier och smittorisker.

Tillsynen av städbranschen pågår även under 2011 och kommer även att utökas med hotellstädning som är kvinnodominerade arbetsplatser med ergonomiska problem.

Mer om arbetsmiljön inom städbranschen finns på www.av.se/teman/stad

Kontaktperson:

Kent Jansson, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 79

 

Relaterade pressmeddelanden

Ökade insatser mot psykisk ohälsa på grund av jobbet

  • 19 februari 2019
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket genomför nära 2 000 inspektioner i år för att arbetsgivare ska förebygga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Verksamheter som inspekteras är bland annat hem för vård eller boende, ambulans och vårdcentraler, men även reklam- och webbyråer.

Fortsatt ökning av utländsk arbetskraft, främst från Polen

  • 14 februari 2019
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av...

Alla socialkontor fick krav – hot och våld vardag för socialsekreterare

  • 14 december 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljön för socialsekreterare i hälften av landets kommuner. Samtliga 145 socialkontor som har inspekterats har fått krav på förbättringar. Tillsynen visar på allvarliga brister och en ohälsosam arbetsmiljö, där hot och våld samt trakasserier är vanligt f...

Jobbstressen är störst bland 30- till 49-åringar

  • 28 november 2018
  • Pressmeddelande

Nära tre av tio sysselsatta säger att de haft besvär till följd av arbetet det senaste året. Fler kvinnor än män har besvär av arbetet. Sysselsatta i åldern 30 till 49 år är den grupp som har mest besvär med ångest, minne, koncentration och sömnstörningar. Det framgår av Arbetsmiljöverkets und...

Fler nyheter och pressmeddelanden