Fler pressmeddelanden

Stor okunskap om arbetsmiljön inom städbranschen

Merparten av de drygt 500 städföretag som nyligen fick tillsynsbesök av Arbetsmiljöverket hade stora brister i sitt arbetsmiljöarbete. Många av de nystartade små städföretagen saknar grundläggande kunskaper om hur man förebygger risker. Sammanlagt ställde verket närmare 1 400 krav på förbättringar till de besökta städföretagen.

Städbranschen är en expansiv bransch. Många nya företag startades efter införandet av RUT-avdraget. I kölvattnet av den snabba expansionen har det systematiska arbetsmiljöarbetet varit rejält eftersatt. Framför allt de nystartade små städföretagen saknar grundläggande kunskaper om arbetsmiljöarbete. Om inte det förbättras finns det uppenbara risker för en kraftig ökning av ohälsan bland städpersonalen.

Arbetsmiljöverket inledde därför en omfattande tillsyn av städföretagen i Stockholms län, Uppsala län och Gotland, där de flesta nya städföretagen startas.

– Det är inte meningen att de som gör fint för oss i våra hem och på våra arbetsplatser ska betala det med sin hälsa, säger Kent Jansson på Arbetsmiljöverket som ansvarar för tillsynsinsatsen.

– Syftet med vår tillsynsinsats är att tillföra kunskap och få igång det förebyggande arbetet för att minimera riskerna för skador och arbetssjukdomar inom städbranschen.

Städpersonal har länge legat högt upp i statistiken över yrkesgrupper med arbetsskador och arbetssjukdomar. Det handlar framför allt om förslitningsskador. Antalet olyckor och tillbud som anmäls till Arbetsmiljöverket från städbranschen har ökat med drygt 200 procent sedan 2005. Under förra året anmäldes 354 arbetsskador med sjukfrånvaro. Motsvarande siffra för anmälda arbetssjukdomar var 118.

Hittills har drygt 500 små städföretag med upp till 20 anställda fått tillsynsbesök. De krav som ställts på städföretagen handlar främst om systematiskt arbetsmiljöarbete, förebyggande arbete när det gäller förslitningsskador och säker hantering av kemikalier och smittorisker.

Tillsynen av städbranschen pågår även under 2011 och kommer även att utökas med hotellstädning som är kvinnodominerade arbetsplatser med ergonomiska problem.

Mer om arbetsmiljön inom städbranschen finns på vår ämnessida om städning.

Städning

Kontaktperson:

Kent Jansson, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 79

 

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden