Stor insats mot kränkande särbehandling

Arbetsmiljöverket ska inspektera hur arbetsgivare motverkar kränkande särbehandling, som olika former av trakasserier. I år riktas ljuset mot Svenska kyrkan och andra trossamfund runtom i landet. Samtidigt fortsätter liknande inspektioner inom kultur, film och teater.

Kränkande särbehandling på jobbet, som olika former av trakasserier, leder till sjukdomar och ohälsa. Nu gör Arbetsmilöverket en större inspektionsinsats inom Svenska kyrkan och andra trossamfund.

Kränkande särbehandling ligger bakom ungefär en av tio anmälda arbetssjukdomar. Det kan handla om arbetstagare som mobbas, förlöjligas, förminskas, ställs utanför gemenskapen eller utsätts för andra trakasserier på arbetet.

Ungefär 450 arbetsplatser inom Svenska kyrkan och andra trossamfund ska inspekteras i år, med fokus på hur arbetsgivare förebygger och hanterar kränkande särbehandling. Verksamhet i religiösa samfund ligger över genomsnittet när det gäller anmälda arbetssjukdomar som beror på kränkande särbehandling.

- Många arbetsmiljöproblem som orsakas av kränkande särbehandling har sin grund i olösta konflikter. Arbetsgivaren ska ha rutiner för att fånga upp och hantera situationer som kan leda till kränkande särbehandling i tid, innan det leder till sjukdom och ohälsa, säger Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör och projektledare för insatsen vid Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket kontrollerar hur arbetsgivare lever upp till myndighetens föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. Arbetsgivare är skyldiga att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling. De ska också ha beredskap för att snabbt hjälpa utsatta. Dessa rutiner ska vara kända för alla på arbetsplatsen.

Den nationella insatsen mot kränkande särbehandling inleddes förra året, då Arbetsmiljöverket inspekterade flera arbetsplatser inom kultursektorn. Inspektionerna fortsätter i år inom kultur, film och teater.

- Alla arbetsgivare ska göra klart att de inte accepterar kränkande särbehandling. Det vi har sett hittills är att många arbetsgivare har börjat jobba mer aktivt med rutiner för att hantera kränkande särbehandling efter me too-uppropet. Men det finns mer att göra. Ingen ska behöva bli kränkt eller sjuk av sitt jobb, säger Eva Karsten.

Kontakter:

Eva Karsten, projektledare vid Arbetsmiljöverket, 010-730 90 00 eller eva.karsten@av.se

Presstjänsten, 010-730 91 55 eller presstjansten@av.se

Fakta om kränkande särbehandling i arbetet: