Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart arbetsliv för alla.

Under två veckor ska Arbetsmiljöverket inspektera 2 000 arbetsplatser runtom i landet. Inspektionen genomförs som en del av en större informationskampanj som även drivs i samtliga 28 medlemsländer inom EU samt Norge och Island.

– Arbetsgivarna ska bli bättre på att hitta riskerna för att kunna skydda arbetstagare i alla åldrar. Ingen ska behöva sluta sitt jobb i förtid för att det slarvas med det förebyggande arbetsmiljöarbetet, säger Peter Burman, ägare till kampanjen på Arbetsmiljöverket.

Arbetsskadestatistiken inom hotell och restaurang samt detaljhandeln visar att anmälningar om arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar har ökat sedan 2012. Det handlar ofta om att kroppen belastas på fel sätt, men också om stress och hög arbetsbelastning. Inom dessa branscher är var femte arbetstagare mellan 20–24 år.

– Att få koll på riskerna innan någon skadas är viktigt i branscher där många unga arbetar. Vi kan inte acceptera att unga skadas i sin första kontakt med arbetsmarknaden, säger Peter Burman.

Koll på att förebygga arbetsskador

– Vi kommer att undersöka om arbetsgivarna arbetar systematiskt med att bedöma och åtgärda risker i sin verksamhet. Det är så de kan rädda någon från att bli sjuk eller skada sig i jobbet, säger Lena Lindskog, som leder arbetet inom kampanjen.

Inspektionen genomförs mot bakgrund av att Europas befolkning blir äldre och att arbetstagare i framtiden kommer att behöva hålla sig friska för att kunna försörja allt fler pensionärer. Arbetsmiljön är en viktig faktor för att kunna vara frisk och vilja jobba längre.

Resultaten av inspektionerna presenteras på Arbetsmiljöriksdagen den 27 oktober.

Exempel på andra branscher som blir inspekterade:

• callcenters, där 33 procent är unga (20–24 år). Branschen utmärks av stress, repetitivt arbete och hög belastning av hjärnan, så kallad kognitiv belastning.
  • magasinering och varulagring där 15 procent är unga, och där anmälningar av arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar ligger högt jämfört med snittet (17 per 1 000 jämfört med branschsnittet på 7 per 1 000 förvärvsarbetande). Här är bland annat truckolyckor vanliga.
  • informations- och kommunikationsbranschen, där anmälningar av arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar ökat med drygt 40 procent sedan 2012. Branschen anmäler många sjukdomar kopplat till stress och bildskärmsarbete.

Läs mer om kampanjen i Sverige, samt på EU-nivå.

Mer information:
Peter Burman, projektägare till kampanjen, tel. 010-730 97 93.
Lena Lindskog, leder arbetet med kampanjen, tel. 010-730 96 37.

Arbetsgivarna ska bli bättre på att hitta riskerna för att kunna skydda arbetstagare i alla åldrar. Ingen ska behöva sluta sitt jobb i förtid för att det slarvas med det förebyggande arbetsmiljöarbetet. —Peter Burman, ägare till kampanjen på Arbetsmiljöverket.