Snöröjning på tak livsfarligt Undersök risken för takras

Nu ligger snön vit på taken i hela landet. Mer snö leder till ökad efterfrågan på firmor som utför snöröjning. Ibland anlitas personer ”direkt från gatan” utan erfarenhet och utan kunskap om gällande bestämmelser.
−Det är förenat med livsfara att ta sådana genvägar, säger Håkan Olsson, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Se till att anlita firmor som kan utföra arbetet säkert.

Seriösa företag använder i normalfallet säkerhetssele med lina för att ingen ska komma till skada. Is, kyla och blåst gör takarbete extra farligt.

Det är arbetsgivaren som har ansvaret för att lämpliga skyddsanordningar kommer till användning. Varje vinter tvingas Arbetsmiljöverket lägga ett antal omedelbara förbud på grund av att skyddsregler inte följs.

Fjolårets ymniga snöfall ledde också till att snötyngda tak gav vika och rasade ned. Taken var inte dimensionerade för att stå emot tyngden av packade snömassor. Framför allt var det friliggande industri- och butikslokaler samt sportanläggningar som drabbades.

Varje arbetsgivare har ansvar för att riskbedömningar görs kontinuerligt och att åtgärder sätts in för att förebygga att någon i verksamheten kommer till skada. Även takens konstruktioner bör undersökas, om det finns risk för att de inte klarar tunga snömassor. Under snöiga vintrar är det också viktigt att hålla utrymningsvägar fria, så att de inte blockeras av snövallar och is.

Läs mer på www.av.se Klicka vidare från puff på startsidan.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket: Håkan Olsson, avdelningschef Inspektion Syd, tel 070-591 19 80