Småföretag i tillverkningsindustrin granskas i ny inspektionssatsning

Tillverkningsindustrin är en riskfylld miljö. Nu granskar Arbetsmiljöverket 1 000 arbetsplatser i södra Sverige med fokus på mindre företag.

Anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar inom tillverkningsindustrin ligger relativt högt, jämfört med snittet på arbetsmarknaden. År 2012 skedde 11 arbetsolyckor per 1 000 anställda inom tillverkningsindustrin, att jämföra med snittet för alla branscher som är 6 arbetsolyckor per 1 000 anställda. Antalet anmälda arbetssjukdomar var 4 per 1 000 anställda samma år, medan snittet för samtliga branscher är 2.

Nu påbörjar Arbetsmiljöverket en inspektionsinsats av framförallt mindre företag i södra Sverige. Inom tillverkningsindustrin har många företag färre än tjugo anställda.

- Målet med projektet är att minska olycksfallen och ohälsan i branschen. I vår inspektionsinsats kommer vi granska de många risker som finns i den här tunga miljön med stora maskinparker och mycket manuellt arbete, säger Monica Björk, biträdande tillsynsdirektör, Arbetsmiljöverket.

I inspektionsinsatsen granskas bland annat maskinsäkerhet, ergonomi, processäkerhet och kemiska och fysikaliska risker. Tidigare inspektioner har visat att vanliga brister är att utrustning inte är besiktigad, att maskiner saknar skydd och att det saknas rutiner för att säkert koppla in och ifrån maskiner.

Stor vikt läggs också vid att arbetsgivaren bedriver ett förebyggande, systematiskt arbetsmiljöarbete. Tidigare insatser på det här området visar att behovet av information till dessa arbetsgivare är stort.

Olyckorna i branschen har främst att göra med maskiner och handhållna verktyg. Det är framförallt maskinoperatörer, montörer och reparatörer som råkar ut för olyckor, exempelvis att klämma sig eller skära sig på maskindelar. Sjukdomarna orsakas oftast av belastning och buller.

Cirka 1 000 arbetsplatser ska besökas under januari och februari i Västra Götalands, Hallands, Jönköpings, Kronobergs, Kalmar, Blekinge och Skåne län. Fokus är arbetsgivare med 3 till 20 anställda. I tillverkningsindustri ingår företag inom bland annat områdena metall, transport, livsmedel, process, trävaru- och möbelindustri. Sammanlagt har branschen ca 550 000 anställda i hela landet.

Kontakt på Arbetsmiljöverket

Emma Rengbo, arbetsmiljöinspektör, telefon 010 730 93 43

Presstaben, telefon 010 730 91 55

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö