Fler pressmeddelanden

Slarv med ungdomars introduktion på många arbetsplatser visar Arbetsmiljöverkets sommartillsyn

40 procent av de besökta arbetsplatserna, där ungdomar arbetar, fick krav att åtgärda brister i arbetsmiljön när Arbetsmiljöverket för sjätte året i följd under sommaren inspekterade arbetsmiljön för unga. 700 inspektioner genomfördes inom en rad olika branscher. Detaljhandel, hotell/restaurang, sport- och nöjesanläggningar samt omsorg fick flest besök.

Hög ungdomsarbetslöshet innebär hård konkurrens om de jobb som finns. Det i kombination med ungdomars brist på erfarenhet gör det extra viktigt att steget ut i arbetslivet blir säkert.

-Med vår sommarsatsning ville vi göra arbetsgivarna medvetna om det ansvar de har för sina unga anställda, så att de inte kommer till skada, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Arbetsplatser med ett fungerande förebyggande arbetsmiljöarbete visade sig oftast ha rutiner att slussa in ungdomarna på det nya jobbet. Nu har vi ställt krav på ytterligare 280 att skaffa sig detta.

Totalt riktades 950 krav till arbetsgivarna. Ungefär hälften av de besökta arbetsplatserna var små med upp till 10 anställda. Kraven gällde framför allt avsaknad av kunskap och rutiner för introduktion och handledning, riskbedömning och uppföljning. Det fanns otydligheter om vem som svarade för vad i arbetet med arbetsmiljön. Ingen bransch utmärkte sig speciellt.

Unga löper större risk att råka illa ut på jobbet och många får men för livet. Tjugo ungdomar i åldern 15-24 år omkom i arbetsolyckor under åren 2008 – 2010. Två av dessa, 15 och 18 år, hade sommarjobb. Under årets tre sommarmånader har hittills anmälts 660 arbetsolyckor bland unga, däribland ett flertal som inneburit amputering.

Tidigare sommarsatsningar har kommit till liknande resultat som i år. Brister har upptäckts vid i snitt 30 – 40 procent av de besökta arbetsplatserna.

Årets tillsyn kompletterades med en informationskampanj riktad direkt till ungdomar mellan 16 och 24 år. Drygt 90 000 ungdomar klickade på annonserna som dök upp på deras Facebooksidor och fick på så sätt kortfattad information om att det finns regler för arbetsmiljön, att de har rätt till introduktion och en uppmaning att våga fråga om något känns konstigt på arbetsplatsen. Under kampanjperioden ökade antalet som gillar Arbetsmiljöverkets ordinarie Facebooksida med 2 500 personer och är nu uppe i 10 000.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Marianne von Döbeln, arbetsmiljöinspektör och nationell samordnare, 08-475 01 42

Anna-Carin Carlsson, informatör (infokampanjen), 08-730 96 51

 

Bifogade filer

Fler nyheter och pressmeddelanden