Fler pressmeddelanden

Skyddsutrustning med tillfälliga tillstånd får användas hela 2021

Personlig skyddsutrustning mot covid-19 med tillfälliga tillstånd från Arbetsmiljöverket får nu användas fram till sista december 2021. Det har Arbetsmiljöverket beslutat i nya föreskrifter som reglerar de förlängda tillfälliga tillstånden för personlig skyddsutrustning mot smittspridningen av sjukdomen covid-19.

Skyddshandskar äldreomsorg
Personlig skyddsutrustning ska vara testad. Det betyder att den ska ha ett tillfälligt tillstånd från Arbetsmiljöverket och då vara märkt med ”Covid-19” eller vara CE-märkt. Det visar att den uppfyller kraven för hälsa och säkerhet.
 

I slutet av september förlängde regeringen Arbetsmiljöverkets uppdrag att utfärda tillfälliga tillstånd för personlig skyddsutrustning som skydd mot covid-19, till och med 30 juni 2021. Myndigheten inledde då en utredning för att se vilka tillstånds- och användarregler som vi behövde förändra för att göra detta möjligt. Det har resulterat i nya föreskrifter som nu är beslutade.

- Vi är fortfarande mitt i en pandemi och spridningen av det virus som orsakar covid-19 pågår alltjämt. Därför är det viktigt att vi kan bidra till att säkerställa en god tillgång på personlig skyddsutrustning för vård, omsorg och andra som arbetar med att begränsa smittspridningen, säger Torben Vincentsen, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Arbetsgivares ansvar att bedöma smittrisker i arbetet

Personlig skyddsutrustning som används ska vara testad och säker. Det är arbetsgivaren som ska bedöma smittriskerna för att kunna avgöra vilka skyddsåtgärder och vilken personlig skyddsutrustning som behövs. Arbetsgivaren ska också se till att det finns tillräckligt med skyddsutrustning, att det är rätt utrustning för ändamålet och att den utrustning som används är säker och lever upp till hälso- och säkerhetskraven för personlig skyddsutrustning i EU:s förordning 2016/425.

Arbetsgivare får låta arbetstagare använda personlig skyddsutrustning som har tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket även efter att de nya föreskrifterna, AFS 2020:9, har upphört att gälla den 30 juni 2021, dock som längst till och med den 31 december 2021. Det gäller under förutsättning att inköp har gjorts senast den 30 juni 2021, Kommissionens rekommendation (EU) 2020/403 fortfarande gäller och sista förbrukningsdag enligt tillverkaren inte har passerat.

De nya föreskrifterna i korthet

  • Personlig skyddsutrustning som fått tillfälligt tillstånd till 31 december 2020, får nu användas till och med 31 december 2021.
  • Möjlighet för tillverkare, importörer och distributörer att söka tillfälliga tillstånd för att tillverka, importera eller distribuera personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt till vård och omsorg, förlängs till och med 30 juni 2021.
  • De som redan har ett tillfälligt tillstånd kan fortsätta tillverka, importera eller distribuera sin produkt till och med 30 juni 2021, under förutsättning att det gäller samma produkt, parti (batch) och antal som tidigare. Vill man släppa ut fler eller nya produkter behöver man ansöka om ett nytt tillstånd.
  • Undantaget för Försvarsmakten, Polismyndigheten, andra som upprätthåller allmän ordning samt hälso- och sjukvårdspersonalen att använda Skyddsmask 90, förlängs till och med 30 juni 2021. Dock ska arbetsgivaren i första hand välja andningsskydd som är CE-märkt enligt förordning (EU) 2016/425. Arbetsgivaren ska också säkerställa att skyddsmask 90 med skyddsfilter 90 ger motsvarande nominell skyddsfaktor som CE-märkt andningsskydd och filter.

Fakta

Föreskrifterna AFS 2020:9, särskilda bestämmelser om personlig skyddsutrustning med anledning av covid-19, börjar gälla 1 januari 2021. Följande typer av verksamheter får arbeta med personlig skyddsutrustning som fått tillfälligt tillstånd av Arbetsmiljöverket, trots att den inte är CE-märkt:

  • Åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och skador
  • Sjuktransporter
  • Omhändertagande av avlidna
  • Äldreomsorg
  • Hemtjänst
  • Verksamhet som bedrivs enligt lagen med stöd och service till vissa funktionshindrade, inklusive personlig assistans
  • Arbete vid stödboenden och hem för vård eller boende
  • Hem som drivs av Statens institutionsstyrelse
  • Kriminalvård
  • Tandvård
  • Djurens hälso- och sjukvård
  • Räddningstjänst

Bakgrund

Det var i våras som EU-kommissionen utfärdade en rekommendation som gjorde det möjligt för hälso- och sjukvården att använda personlig skyddsutrustning utan CE-märkning. Därför fick Arbetsmiljöverket i uppdrag av regeringen att införa en tillståndsprocess för att bedöma kvalitén och utfärda tillfälliga tillstånd för personlig skyddsutrustning som inte är CE-märkt. Personlig skyddsutrustning med tillstånd ska uppfylla de tillämpbara väsentliga hälso- och säkerhetskraven som skydd mot smitta för varje typ av utrustning. Den ska också vara provad och bedömd av ett anmält organ. Produkterna utvärderas och testas, men testerna är inte lika omfattande som för en fullständig CE-märkning. Det har till exempel inte bedömts hur den personliga skyddsutrustningen håller över tid.

För mer information kontakta Arbetsmiljöverkets presstjänst, via e-post presstjansten@av.se eller
telefon 010-730 9155. 

Citat

Vi är fortfarande mitt i en pandemi och spridningen av det virus som orsakar covid-19 pågår alltjämt. Därför är det viktigt att vi kan bidra till att säkerställa en god tillgång på personlig skyddsutrustning för vård, omsorg och andra som arbetar med att begränsa smittspridningen. —Torben Vincentsen, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Relaterade pressmeddelanden

Brister i att förebygga hot och våld på jobbet
  • 25 januari 2023
  • Pressmeddelande

Nära åtta av tio arbetsgivare gör inte tillräckligt för att förebygga hot och våld på jobbet. Det visar Arbetsmiljöverkets inspektioner i branscher där personalen är särskilt utsatta, som vid HVB- och LSS-boenden och i kollektivtrafiken.

Användningen av unika föreskrifter utvärderas
  • 15 december 2022
  • Pressmeddelande

När föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö kom för över sex år sedan satte de fokus på arbetsbelastning, arbetstider och kränkande särbehandling. En utvärdering visar att föreskrifterna mottagits väl av arbetsmarknadens parter och andra intressenter. Trots det överlag positiva...

Distansarbete påverkar arbetsmiljön
  • 7 december 2022
  • Pressmeddelande

9 av 10 sysselsatta med ett skrivbordsarbete uppger att de kan göra ett bra jobb från hemmet, fritidshuset eller annan hemmiljö. Det visar Arbetsmiljöverkets undersökning av arbetsmiljön 2021. Samtidigt uppger 6 av 10 av alla sysselsatta att de har för mycket att göra på jobbet.

Farlig arbetsmiljö och misstänkt svartarbete – konsumenter uppmanas till ökad vaksamhet
  • 24 november 2022
  • Pressmeddelande

Nära 120 företag inom flera branscher har kontrollerats i en ny, myndighetsgemensam insats mot arbetslivskriminalitet. Farlig arbetsmiljö, blockerade nödutgångar och misstänkt svartarbete avslöjades inom bland annat bilvård och skönhetssalonger. Nu uppmanas allmänheten till ökad vaksamhet vid ...

Fler nyheter och pressmeddelanden om Vård, omsorg