Skolans huvudmän uppmanas se över lokalers elsäkerhet

Varje år inträffar olyckor och tillbud då elever och personal i skolan kommer i kontakt med strömförande utrustning, skadade elledningar eller elinstallationer. Nu uppmärksammar Arbetsmiljöverket samtliga offentliga och privata skolhuvudmän i landet på det ansvar de har för elsäkerheten ute på skolorna.
Några exempel på vad som hänt: • Elev brännskadas när han under en lektion ska ansluta ett strykjärn till eluttaget; sladden visar sig vara defekt. • 7-åring får en stark stöt av strömförande kontakt. • I teknikundervisningen faller en elev bakåt av en elektrisk stöt i samband med elmonteringsarbete; om eleven kommit i kontakt med elementet intill, hade skadorna blivit livshotande. • Kökspersonal vid ett flertal skolor får ström genom kroppen, när de torkar av bänkar, diskmaskiner och kylar.

-Fast installerade jordfelsbrytare för personskydd hade i flera fall kunnat förhindra olyckorna, säger Gunnel Crona, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Vi kan inte acceptera att elever och personal utsätts för risken att skadas på grund av bristfällig elsäkerhet.

Det är vid undervisning i praktiska ämnen, som det är särskilt viktigt att elutrustningen är säker. Därför ombeds skolledningarna kontrollera att jordfelsbrytare finns installerade i lokaler för slöjd, teknik, hemkunskap, kemi och fysik. Säkerhetskraven omfattar även skolbespisningar och gymnasieskolans yrkesförberedande program.

Saknas jordfelsbrytare i dessa lokaler ska en handlingsplan tas fram, som talar om när bristerna har rättats till. Arbetsmiljöverket kan komma att följa upp med inspektioner, stickprovsvis.

Samråd har skett med Elsäkerhetsverket.

Tillsynsmeddelandet har skickats till drygt 2 200 skolhuvudmän och omfattar elsäkerheten i totalt 4 800 grundskolor plus gymnasier med yrkesutbildningar (av totalt drygt 1 400), som drivs i kommunal, landstingskommunal eller statlig regi eller har privata, alternativt ekonomiska föreningar, som huvudmän.

Gällande bestämmelser, se arbetsmiljölagen, 2 kap. 1 och 4§§ på www.av.se (under fliken lag och rätt).
Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:: Berndt Jonsson, distriktschef, 0611-885 09 Leif Söderqvist, arbetsmiljöinspektör, tel 0611-885 Stefan Hult, arbetsmiljöinspektör, tel 040-36 62 24