Skogsbranschen får veta mer om säkrare skogsarbete på skogsmässa

Arbetsmiljöverket kommer delta vid den internationella skogsmässan Elmia Wood utanför Jönköping för att visa hur vi arbetar för att färre skogsarbetare ska skada sig.

Mässan som hålls 5-8 juni i skogarna söder om Jönköping samlar branschfolk inom skogsnäringen för att de ska dela kunskaper om aktuell skogsteknik och skogbruk.

Skogsbruket är en av Sveriges viktigaste näringar, men också väldigt skadedrabbat. Mellan 2007 och 2012 har 32 personer dött vid arbete i skogen. Närmare 600 skogsarbetare anmälde samma period arbetsolyckor med sjukfrånvaro.

– Här på mässan samlas så många människor från skogsbranschen. Det är därför ett bra ställe för oss att nå ut med vår information. Vi är här för att berätta om hur Arbetsmiljöverket arbetar för att bidra till att jobbet i skogen blir så riskfritt som möjligt, säger Patrik Hemmingsson, arbetsmiljöinspektör och ansvarig för en nationell skogsinspektion.

Närvaron vid skogsmässan ingår i det tvååriga tillsynsuppdraget där cirka 1 500 skogsföretag ska ha inspekterats tills slutet av 2013.

– Vi kommer bland annat att berätta mer om de nya regler för motorkedjesågar och röjsågar som började gälla i början på 2013 och de kunskapskrav som finns för att sköta sådana maskiner.

Arbetsmiljöverket kommer även ge besökarna kunskap om att det går att arbeta säkrare med kemikalier och att det finns sätt att dra ner på stressnivån.

Många verksamma inom skogsbruket är småföretag med bristande kunskaper om säkerhet inom arbetsmiljö och vad en arbetsgivare har för ansvar för att minska riskerna för olyckor och skador.

Besökare kan hitta verkets personal vid monter 641.

Läs mer om vårt arbete i skogen och på vår temasida om säkerhet vid skogsarbete.

Kontakter vid Arbetsmiljöverket:
Patrik Hemmingsson, arbetsmiljöinspektör, ansvarig för skogstillsynen, tel. 010-730 97 76.
Kaj Nielsen, arbetsmiljöinspektör, tel. 010-730 95 61.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Arbetsmiljöverket kommer bland annat ge besökarna kunskap om att det går att arbeta säkrare med kemikalier och att det finns sätt att dra ner på stressnivån.

Här på mässan samlas så många människor från skogsbranschen. Det är därför ett bra ställe för oss att nå ut med vår information. Vi är här för att berätta om hur Arbetsmiljöverket arbetar för att bidra till att jobbet i skogen blir så riskfritt som möjligt. —Patrik Hemmingsson, projektledare för den nationella skogstillsynen