Skarp myndighetskritik mot Danderyds sjukhus

Arbetsmiljöverket har tillsammans med Socialstyrelsen under sommaren genomfört oanmälda inspektioner av Danderyds sjukhus och riktar nu skarp kritik för de följder ständiga överbeläggningar för med sig för arbetsmiljö och patientsäkerhet.
I en underrättelse till sjukhusledningen meddelar Arbetsmiljöverket, att man efter den 21 januari 2011 överväger att förbjuda att sängar placeras fört trångt med för litet utrymme för personalen att utföra vårdarbete. Från samma datum ska riskbedömningar göras vid överbeläggning.

Vårdarbetet ska kunna utföras på ett för kroppen skonsamt sätt. De ständigt återkommande överbeläggningarna medför inte bara omfattande risker för belastningsskador. De medför också stora psykiska påfrestningar och allvarlig risk för felhandlingar och hälsofarlig stress.

Varje gång antalet patienter överstiger det fastlagda antalet vårdplatser på respektive avdelning ska en skriftlig riskbedömning göras av de fysiska och psykiska arbetsmiljöriskerna som överbeläggningar innebär för vårdpersonalen. Där ska klart framgå vilka åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet.

−Det är helt oacceptabelt att de som vårdar sjuka själva ska riskera att slitas ut och bli sjuka, säger avdelningschef Boel Callermo vid Arbetsmiljöverket.

Om inte villkoren uppfylls kan sjukhuset tvingas betala vite. Eventuella synpunkter på underrättelsen, ska lämnas till Arbetsmiljöverket före den 18 november. Hela underrättelsen kan nås via www.av.se

Tidigare i år påbörjade verket en tillsyn av landets samtliga akutsjukhus för att kontrollera att arbetsmiljöproblem i samband med högt patienttryck förebyggs. Läs mer här: http://www.av.se/pressrum/pressmeddelanden/2010/33355.aspx

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:: Torben Vincentsen, tel 08-475 01 18 (Danderyd) Pernilla Niia, tel 031-743 72 65 (nationella tillsynsinsatsen, akutsjukhus)