Skadedrabbad bransch behöver bli bättre på att förebygga olyckor

Arbetsmiljöverket driver en flerårig, nationell tillsynsinsats inom bemanningsbranschen.  Hittills har 600 arbetsställen inspekterats. Drygt hälften av företagen har fått närmare 1000 krav på förbättringar av arbetsmiljön.

Inspektionerna, som omfattar ett stort antal näringsgrenar, visar att bemanningsföretagen generellt är dåliga på att ta del av kundföretagens undersökningar och riskbedömningar innan man tar uppdraget. När djupare kunskaper om riskerna hos kundföretaget saknas, leder det ofta till ytliga och bristfälliga riskbedömningar.

En viktig aspekt är den hårda konkurrensen i branschen som leder till att uthyrningsföretag väljer att inte kräva åtgärder mot brister hos kundföretaget. Man vill inte förlora kunden och har inte råd att tacka nej. En företrädare för ett uthyrningsföretag uttryckte sig så här vid en inspektion: ”Om inte vi tar det, går det till någon annan.”

Andra vanliga brister som kom fram under inspektionerna är:

•                    otillräcklig introduktion av inhyrd personal

•                    okunskap hos såväl in- som uthyrare om vem som står för arbetsmiljöansvaret

•                    okunskap om vem som ska anmäla olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket.

– Det är oerhört viktigt att arbetsgivarna inom branschen skärper sitt arbetsmiljöarbete och åtgärdar de här bristerna, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Bemanningsföretagen verkar inom en expanderande bransch och sysselsätter allt fler. Branschen är en viktig inkörsport till arbetsmarknaden för ungdomar. Arbetsolyckorna inom branschen ökade kraftigt 2011. Jämfört med övriga branscher som i snitt hade 6 anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1000 anställda, hade bemanningsbranschen dubbelt så höga siffror, 12 anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro per 1000 anställda. Detta trots att en stor del av branschen utgörs av rent kontorsarbete. Det är mest unga som drabbas. Av de skadade i branschen är 60 procent under 35 år jämfört med 30 procent för den övriga arbetsmarknaden.

Preliminära siffror för första halvåret 2012 visar att anmälningar av arbetsskador inom branschen ligger på samma höga nivå som för motsvarande period under 2011.

– Arbetsskadorna inom bemanningsbranschen är oroande höga, säger Mikael Sjöberg. Arbetsgivarna har ett stort ansvar att vända på den här negativa utvecklingen.

– En viktig utgångspunkt för våra inspektioner är att hjälpa branschen att få till stånd en fungerande samverkan mellan in- och uthyrningsföretag för att skapa en trygg och säker arbetsmiljö för uthyrd personal.

Arbetsmiljöverkets inspektioner av bemanningsbranschen pågår till april 2013.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:

Fredrika Brickman, nationell samordnare för insatsen, tel 010-730 93 86