Sanktionsavgifter på var femte inspekterat asbestarbete

Arbetsmiljöverket genomför nu en stor tillsyn av asbestarbeten. Av 117 inspekterade företag hittills i år fick 21 sanktionsavgifter på 50 000 kronor var för att de inte haft tillstånd att sanera asbest. Förutom dessa har asbestarbete stoppats vid nästan 10 procent av de kontrollerade arbetsplatserna.

Tillsynen visar att säkerhetsbrister fanns vid 60 procent av asbestarbetena. Det slarvas mycket med andningsskydd och med att sanera arbetskläder. Möjligheterna att tvätta sig efter saneringsarbetet är ofta dåliga. Det är även vanligt med bristfälliga avskärmningar samt ventilations- och utsugssystem som ska stoppa asbestfibrer från att spridas till andra lokaler.

Verket går nu vidare och skärper kontrollen av de drygt 400 företag som i dag har tillstånd att asbestsanera.

– Det vi hittills sett är allvarligt. Asbest som totalförbjöds 1982 har seglat upp som ett stort problem nu när vi river och bygger om gamla hus, säger Håkan Olsson, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

Trots förbudet att vid nyproduktion använda asbest beräknar man att det finns cirka 400 000 ton av materialet kvar i äldre byggnader. Det asbesthaltiga damm som kan skapas när ett gammalt hus rivs består av nål- och trådformiga fibrer som tränger ner i lungorna. Det kan leda till lungcancer, asbestos eller mesoteliom, en elakartad tumör som kan sätta sig i lungsäcken och i bukhinnan. Tumören skördar årligen omkring 100 liv.

– Därför är det oerhört viktigt att göra arbetare och arbetsgivare medvetna om farorna. Ett huvudsyfte med inspektionerna är att få företagen att införa metoder som skyddar arbetstagarna från det farliga asbestdammet.

Så gott som alla de som bygger om, reparerar och river kommer idag i kontakt med asbest. Samtidigt pensioneras nu den äldre generationens byggnadsarbetare.

– Vi behöver väcka liv i kunskapen om asbestfibern. Det är viktigt att riskmedvetenheten förs vidare till nästa generation. Unga som arbetar inom byggsektorn och som kommer i kontakt med asbest ska inte behöva avlida i lungcancer i 50-årsåldern, säger Håkan Olsson.

Asbest – en värmetålig och isolerande fiber
Asbestfibern finns i brandskyddsisolering, ventilationsanläggningar, som isolering i rör och värmepannor och som armering i underskikt till plastmattor, samt i fix och fog till kakel. Eternit – en blandning av asbest och cement – användes förr i stor utsträckning till takbeklädnad, väggbeklädnad och i ventilationskanaler. Riskutsatta yrkesgrupper är rivningsarbetare, VVS-installatörer, elektriker, snickare, golvläggare, takläggare, städpersonal, fastighetsskötare och underhållspersonal i processindustrin.

Se temasidan om asbest på Arbetsmiljöverkets webbplats

Kontaktpersoner på Arbetsmiljöverket:

Roger Simu, nationell samordnare av projektet, tel. 010-730 98 28
Anders Foss, arbetsmiljöinspektör, tel. 010-730 90 48
Presstjänsten, tel. 010-730 91 55

Arbetsmiljöverket har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att arbetsmiljön uppfyller de krav som finns i arbetsmiljölagen om att alla ska ha en bra och utvecklande arbetsmiljö. Vi bedriver vårt arbete genom att utfärda juridiskt bindande föreskrifter, inspektera arbetsställen och sprida information.

Vår vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö