Samverkar man ute på arbetsplatserna för att skapa en bra och säker arbetsmiljö?

Arbetsmiljöverket genomför under en dryg vecka 1 600 inspektionsbesök för att ta reda på hur det är ställt med det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Ett bra samarbete kring de här frågorna mellan arbetsgivare och arbetstagare är en förutsättning.

Hela landet omfattas av tillsynen. Det handlar om företag och verksamheter, som inte inspekterats de senaste tre åren eller inte fått besök alls. Båda stora och små arbetsplatser ingår. Undantagna är näringsgrenar där det redan pågår eller planeras omfattande tillsynsinsatser.

Risker finns inom alla sorters verksamheter. Det gäller att vara observant och upptäcka dem i tid. Idag handlar det förutom de traditionella arbetsmiljöriskerna om psykosociala förhållanden, hot och våld, stress och liknande. Vid inspektionerna ligger fokus på hur man på den enskilda arbetsplatsen samarbetar för att hantera just sina risker och hur man tar hand om tillbuden.

−Vi vill med våra besök öka engagemanget för arbetsmiljöarbetet – innan det händer något allvarligt, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Hur är det ställt med säkerhetsmedvetenheten? Drar man lärdomar av redan inträffade tillbud eller olyckor, så att de inte upprepas? Har man en levande dialog för att regelbundet fånga upp och åtgärda riskerna?

Det vill vi veta.

−En bra arbetsmiljö leder inte bara till färre olyckor och skador. Den bidrar till mer arbetsglädje och bättre livskvalitet. Dessutom är den lönsam för både samhälle och företag.

Vid inspektionerna träffar Arbetsmiljöverket förutom representanter för arbetsgivaren skyddsombud eller annan företrädare för arbetstagarna. Resultatet kommer att redovisas vid Arbetsmiljöriksdagen i Stockholm den 26 oktober, som traditionsenligt sätter punkt för den europeiska arbetsmiljöveckan, vecka 43.

Parallellt genomförs i resten av EU liknande insatser under temat Samverkan för att förebygga. Läs mer om vad arbetsmiljölagen säger om detta. Se AML, kapitel 3 och 6 under lag och rättwww.av.se Mer om EU-veckan under fliken aktuellt. Där finns även en sammanfattning av en forskningsrapport om lönsamheten med arbetsmiljöarbete utgiven av ISSA, Internationella socialförsäkringsföreningen.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:

Jennie Karlsson, inspektör och nationell samordnare för insatsen, tel 010-730 95 28