Säljstopp av dåliga produkter efter kontroll av Arbetsmiljöverket

Byxor och skor med sågskydd och hörselskydd som inte håller måttet har rensats från den svenska marknaden efter genomförd marknadskontroll av Arbetsmiljöverket. Sammanlagt rör det sig om närmare 100-talet produkter.
─ Jag ser det som en framgång för vårt sätt att arbeta, att vi inte behövt ta till några tvångsmedel, framhåller Bernt Nilsson, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. Förbättringar på frivillig väg är att alltid att föredra. Men det visar också att det krävs en fortlöpande kontroll av produkter som kommer ut på marknaden.

Det kommer ständigt ut nya, som sägs ge skydd, men inte svarar mot kraven enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Personlig skyddsutrustning ska enligt föreskrifterna bl.a. vara försedda med CE-märkning och svensk bruksanvisning.

I den nu genomförda kontrollen har 12 skydd för personlig sågskyddsutrustning (byxor och skor) granskats. Grov genomsågning inträffade vid provning av två produkter. Endast två uppfyllde alla krav i harmoniserade standarder för produkterna.

Vid granskning av hörselskydd som säljs via nätet påvisades brister hos 116 skydd. Flertalet av hörselskydden, bland annat 85 som saknade CE-märkning, säljs nu inte längre.

Regeringen har gett Arbetsmiljöverket extra pengar för att satsa mer på marknadskontroll.

─ Det är ett viktigt tillskott, framhåller Bernt Nilsson. Nya aktörer kommer in på marknaden, som inte känner till gällande regler. Jag vägrar tro att företag medvetet vill medverka till att någon skadas av en produkt som uppges kunna ge skydd.

Läs mera i rapporten, om vilka produkter som ingått i den senast genomförda marknadskontrollen på vår webbplats www.av.se

Här finns också föreskrifterna om utförande av personlig skyddsutrustning (AFS 1996:7) att ladda ned. De innebär ett införande i svensk lag för en enhetlig säkerhetsnivå på personlig skyddsutrustning.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket: Björn Andersson, sakkunnig (sågskyddsutrustning), tel 08-730 94 64 Bengt R Johansson, sakkunnig (hörselskydd), tel 08-730 94 25