Säkrare arbete inom djursjukvården efter Arbetsmiljöverkets besök

95 av 105 inspekterade veterinärstationer och djursjukhus fick krav att åtgärda arbetsmiljöbrister efter den tillsyn som Arbetsmiljöverket nu genomfört i åtta mellansvenska län.
Det är inte bara djurhanteringen i sig som kan vara påfrestande och riskabel med tunga lyft, obekväma arbetsställningar, sparkar, bett och klämskador. Inom djursjukvården finns kemikalier, som ska hanteras på ett säkert sätt enligt de säkerhetsdatablad som ska medfölja produkten. Hantering av plastgips som innehåller isocyanater, gasläckage i samband med narkos samt läkemedelshantering kan innebära hälsorisker. Även risk för smitta förekommer.

Många av de brister som upptäcktes gällde dessa områden, enligt en rapport från verket. Ofta saknades tillfredsställande rutiner för ett förebyggande arbetsmiljöarbete.

- En bra arbetsmiljö för veterinärerna och djurskötarna innebär sannolikt en bättre vård för djuren, säger Boel Callermo, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket. När vi diskuterat riskerna med klinikcheferna, inser de betydelsen av bra rutiner.

Inom djursjukvården finns många kvinnor i fertil ålder. Arbetsförhållandena för dem bör särskilt beaktas. Exempelvis när det gäller påfrestande arbetsställningar, tunga lyft, risker för kemikalier och smitta, röntgenstrålning och organiseringen av arbetet. En del kliniker har tagit sådana hänsyn.

-Fler behöver uppmärksamma detta, säger Boel Callermo.

Kvinnorna står för 75 procent av de anmälda arbetsskadorna bland veterinärer och djurskötare, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Framför allt är det yngre kvinnor som drabbas. Ungefär 2/3-delar av de sysselsatta inom djursjukvården är kvinnor.

En åtgärd som väsentligt minskar risken att skadas är att fixera djuret vid behandling. Då kan det inte göra några utfall. Munkorg är bra och ökar säkerheten. Man bör även ta hjälp av ägaren till djuret, så att det håller sig lugnt, och ställa frågor om djurets beteende i olika situationer.

Djurkliniker i följande län har fått besök: Stockholm, Uppsala, Gotland, Södermanland, Östergötland, Örebro, Värmland och Västmanland.
Läs tillsynsrapporten på www.av.se Mer information om arbete med djur finns här http://www.av.se/publikationer/broschyrer/adi_629.aspx

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket: Ingrid Blomquist, arbetsmiljöinspektör, tel 08-475 01 97