Fler pressmeddelanden

Så kan ni minska smittspridning på jobbet

  • 1 januari 0001

Allt fler anmäler att de har exponerats för, eller smittats av, covid-19 på arbetet. För att minska smittspridningen på arbetsplatser publicerar Arbetsmiljöverket, i samråd med Folkhälsomyndigheten, information med stöd till arbetsgivarna under covid-19-pandemin.

Bild på en människa med varselväst med texten

Covid-19 pandemin och den stora smittspridningen i samhället har lett till ett ökat tryck på många anställda och ett delvis förändrat arbetsliv. Den innebär också nya arbetsmiljörisker, både för dem som behöver vara på sina arbetsplatser och för dem som har möjlighet att jobba hemifrån. De senaste månaderna har ett ökat antal anmälningar om allvarliga händelser i arbetet, relaterade till corona, kommit in till Arbetsmiljöverket.

− Pandemin ställer särskilda krav på arbetsgivarna. De är ansvariga för arbetsmiljön, till exempel när det gäller att minska risken för smittspridning på arbetsplatsen och att stötta de medarbetare som nu arbetar hemifrån, säger Håkan Olsson, ställföreträdande generaldirektör på Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket har i samråd med Folkhälsomyndigheten samlat viktig information till arbetsgivare om vad de behöver göra för att säkra arbetsmiljön för sina medarbetare under covid-19 pandemin. På en ny sida på Arbetsmiljöverkets webbplats finns information och råd om systematiskt arbetsmiljöarbete, insatser för att minska smittspridningen och exempel på praktiska åtgärder för dem som arbetar hemifrån. Informationen är en del av ett regeringsuppdrag.

− Det gäller att hålla i det systematiska arbetsmiljöarbetet även under en kris – att gå igenom riskerna på varje arbetsplats och bedöma dem, vidta de åtgärder som krävs och följa upp. Det är också viktigt att hålla sig uppdaterad, eftersom kunskapsläget förändras hela tiden, säger Håkan Olsson.

Ett grundläggande råd för att minska smittspridningen är att ge förutsättningar för de anställda som kan att arbeta hemifrån.

Minska smittspridning på arbetsplatser – här är exempel på åtgärder:

  • Informera återkommande och följ upp att de anställda stannar hemma vid symptom på covid-19
  • Överväg att ändra på arbetstiderna, om det går, för att slippa trängsel i kollektivtrafiken till och från arbetet.
  • Skapa mindre arbetsgrupper och, om det är möjligt, minimera personalstyrkan som finns på arbetsplatsen.
  • Ställ om möjligt in fysiska möten och övergå till digitala möten
  • Undvik att personal från olika arbetsgrupper träffar varandra. Schemalägg pauser och luncher, så att färre tar rast samtidig. Förhindra trängsel vid till exempel kaffeautomat och i hissar
  • Se till att god handhygien kan upprätthållas.
  • Se till att ventilationen räcker för det antal människor som befinner sig i lokalen och städa lokalerna dagligen.
  • Släpp inte in fler personer än vad lokalen tillåter ur ett smittskyddsperspektiv för att upprätthålla säkert avstånd.
  • Sätt upp barriärskydd framför personal med kundkontakt och om möjligt, byt arbetssätt genom att till exempel införa självservice.
  • Använd vid behov personlig skyddsutrustning

 

Hela det samlade stödet till arbetsgivare finns här:

Stöd i arbetsmiljöarbetet under covid-19-pandemin

Statistik över covid-relaterade anmälningar om allvarliga händelser på arbetet finns här: 

Tillbudsanmälningar

Bifogade filer

  • Bild på en människa med varselväst med texten "Håll avståndet!"

Relaterade pressmeddelanden

Nya regler för att öka säkerheten i bygg- och anläggningsprojekt
  • 13 november 2023
  • Bygg, anläggning
  • ...

För att öka säkerheten och förebygga arbetsmiljörisker i bygg- och anläggningsprojekt träder nya regler i kraft den 1 januari 2025. De nya reglerna tydliggör roller, ansvar och uppgifter för byggherrar, projektörer, byggarbetsmiljösamordnare och tillverkare av monteringsfärdiga byggnader eller...

Vart fjärde företag saknar rutiner mot risker med digitalt arbete
  • 25 oktober 2023
  • Pressmeddelande

Arbetsmiljöverket har granskat nära 1 500 arbetsplatsers förebyggande arbetsmiljöarbete mot risker med digitala arbetssätt. Av de granskade arbetsplatserna hade drygt 23 procent brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Nu får de krav på att åtgärda bristerna och ta fram rutiner för att u...

1,3 miljoner har hälsobesvär av jobbet
  • 17 oktober 2023
  • Pressmeddelande

Var fjärde person som arbetar uppger att de har hälsobesvär på grund av jobbet, enligt en ny undersökning från Arbetsmiljöverket. Det är en minskning jämfört med pandemiåret 2020. Trötthet, fysisk smärta och värk i kroppen är de vanligaste besvären. Många känner också oro eller ångest över job...

Ny regelstruktur ska underlätta arbetsmiljöarbetet
  • 16 oktober 2023
  • Pressmeddelande

Arbetsmiljöverkets omfattande författningssamling har genomgått en översyn. Arbetet har pågått i sju år och resulterat i en ny regelstruktur som träder i kraft 1 januari 2025. Redan nu finns de nya reglerna tillgängliga på Arbetsmiljöverkets webbplats. Förändringen innebär bland annat att 67 f...

Fler nyheter och pressmeddelanden