Riskfyllt och stressigt inom hotell- och restaurang

Arbetsbelastningen är hög, och det finns och många risker som tunga lyft, skärskador och hot. Det visar en inspektion av hotell och restauranger som Arbetsmiljöverket gjort i södra och västra Sverige.

Andelen anmälda arbetsolyckor i hotell- och restaurangbranschen ökar. Förra året (år 2012) inträffade 682 olyckor, en siffra som ökat stadigt sedan år 2008, då motsvarande siffra var 448. Det är främst unga i åldern 18-24 år som skadar sig, visar statistiken.

De vanligaste problemen i branschen är belastningsskador på grund av tunga lyft, fallolyckor (på t.ex. hala golv) och förlorad kontroll över föremål som tallrikar och kastruller samt bränn- och skärskador. Högarbetsbelastning, buller och hot och våld är andra problem inom hotell- och restaurangsektorn.

De som främst råkar ut för både olyckor och sjukdomar är kockar, kokerskor, servitörer och köksbiträden, visar statistiken.

- Vi tror att skador och sjukdomar underrapporteras i branschen, sannolikt ser det värre ut i verkligheten, säger Pernilla Niia, biträdande tillsynsdirektör i Göteborg.

Framförallt brister arbetsgivarna i det förebyggande arbetsmiljöarbetet, exempelvis när det gäller tunga lyft och ergonomi, visar inspektionsinsatsen. Det saknas ofta en tydlig uppgiftsfördelning, så att de anställda vet vem som ska göra vad. Olyckor och tillbud rapporteras inte heller i tillräckligt hög utsträckning.

- Många arbetsgivare inom hotell och restaurang är duktiga entreprenörer, men inte lika kunniga i frågor som handlar om arbetsmiljö. Det behövs mer vardagligt tänk kring vilka risker som finns och hur de kan undvikas, säger Pernilla Niia.

Cirka 140 000 personer jobbar inom hotell- och restauranger (år 2011). En stor andel är kvinnor och unga, och personalomsättningen är hög.

-Många unga arbetar på hotell och restauranger, ofta som sitt första jobb. Därför är det extra viktigt med en trygg och säker arbetsmiljö, så att de får en bra start i yrkeslivet, säger Pernilla Niia.

Ett antal farliga hissar, där det finns risk att personalen kläms fast, upptäcktes i inspektionsinsatsen. Personal som jobbar natt erbjöds inte alltid medicinska kontroller på det sätt som lagen kräver för nattarbetande.

I inspektionsinsatsen besöktes tvåhundra arbetsgivare i Skåne, Kronoberg, Blekinge, Jönköping, Kalmar, Västra Götaland och Hallands län. Inspektörerna ställde sammanlagt 680 krav.

Arbetsmiljöverket synar arbetsmiljön i hotell och restaurangbranschen, rapport, pdf, öppnas i nytt fönster

Kontakt på Arbetsmiljöverket

Mikael Bergman, inspektör, Göteborg, telefon 010 730 97 24.

Presstaben, telefon 010 730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö