Riskabel bransch behöver bli säkrare

Nu inspekterar Arbetsmiljöverket åkerier

Hård konkurrens, stress och fordon som ska underhållas. Den pressade arbetssituationen för de mindre åkeriföretagen gör det än viktigare att systematiskt hantera arbetsmiljöriskerna. Det vill Arbetsmiljöverket bidra med. Bortåt 600 åkeriföretag i Syd- och Mellansverige ska innan årets slut få inspektionsbesök.

−Vi vill hjälpa till att lyfta branschen, säger Richard Wester, arbetsmiljöinspektör vid Arbetsmiljöverket. De mindre åkerierna behöver en rejäl knuff för att komma igång. Ofta har de kontoret hemma i köket och har inte riktigt insett betydelsen att gå igenom och åtgärda riskerna som de utsätter sig själva och sina anställda för.

De stora aktörerna inom branschen tillhör någon av branschorganisationerna och har egna arbetsmiljöexperter. De har också eget verkstadsfolk, som ser till att fordonen är i körbart och trafiksäkert skick. Förutsättningarna är annorlunda för det mindre åkeriföretaget. Men riskerna är desamma.

−Det handlar om lastning och lossning av gods. Tung manuell hantering. Rimliga körtider för att kunna leverera på ett trafiksäkert sätt. Terminaler och varumottag ska vara säkra alla tider på året. Man behöver kunskaper om lastsäkring, användning av bakgavellyft och andra lyftanordningar. Det räcker alltså inte med att man kan köra ett tungt fordon, säger Richard Wester, med lång egen erfarenhet av transportbranschen.

Det fanns enligt SCBs yrkesregister cirka 55 000 långtradarförare 2009. Under 2009-2010 inrapporterades bland dessa drygt 2 000 arbetsolyckor som lett till sjukfrånvaro. Fallolyckor var vanligast. 15 lastbilschaufförer (varav tre inte var hemmahörande i Sverige) omkom i arbetet under dessa två år. Krossad av gods, klämd mellan containrar, fall från flak var några av orsakerna.

Mycket allvarliga olyckor anmäls också till polisen, så uppgifterna om dödsolyckor bör vara säkra. Mörkertalet vad gäller övriga olyckor är oklart men bedöms vara stort.

−Det är viktigt att riskerna med alla arbetsmoment bedöms och åtgärdas. Det behövs en rutin för tillbudsrapportering, så att man drar lärdom av det som hänt och förhindrar en upprepning, förklarar Richard Wester. Kan vi lyfta arbetsmiljön för chaufförerna, kan vi också skapa en säkrare trafikmiljö för alla.

Läs historien om en åkare, som redan lyft sin arbetsmiljö och vad det betytt för hans firma här.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:
Richard Wester, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 33