Riktade inspektioner mot kemiska risker i arbetet

Varje år orsakar damm, asbest, avgaser eller andra kemiska risker på arbetet sjukdomar och dödsfall. Den här veckan inleder Arbetsmiljöverket nya inspektioner mot kemiska arbetsmiljörisker på drygt 1 800 arbetsplatser runt om i landet, som en del av en gemensam EU-insats.

Kemiska arbetsmiljörisker finns på nästan alla arbetsplatser och kan orsaka allt från frätskador till allergier och livshotande sjukdomar som cancer. Förra året anmäldes 800 arbetssjukdomar av kemiska och biologiska orsaker och 200 arbetsolyckor som lett till sjukfrånvaro på grund av farliga ämnen, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Forskningen visar att kemiska risker även leder till många arbetsrelaterade dödsfall.

- Kemiska risker på jobbet är vanligare än man kan tro, därför är det viktigt att höja medvetandet om att de måste hanteras på ett säkert sätt. Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risker i arbete så att ingen behöver utsättas i onödan, säger Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Den inspektionsinsats som nu påbörjas görs inom ramen för en större EU-kampanj. De omfattar inspektioner inom bland annat städ, golv- och plattsättare, tillverkning, jord och skog, bilverkstäder, avfallshantering, hotell och restaurang, hälso- och sjukvård och skolor.

Inför inspektionerna har Arbetsmiljöverket skickat ut ett brev till närmare 18 000 arbetsplatser med uppmaningen att se över sina kemiska arbetsmiljörisker. Det kan vara både farliga kemiska produkter men även ämnen med naturligt ursprung, som kvartsdamm och mjöldamm. Det kan också handla om svetsrök och avgaser som bildas i arbetet.

Drygt åtta av tio fick krav på att åtgärda brister vid inspektion av kemiska risker förra året

Det här är andra gången som kemiska risker inspekteras som ett led i EU:s gemensamma insats. För ett år sedan inspekterade Arbetsmiljöverket också 1 800 arbetsplatser inom en mängd branscher. Det resulterade i att fler än åtta av tio arbetsplatser fick krav på att åtgärda brister i sin hantering av kemiska ämnen.

- Arbetsgivaren behöver ha koll på de kemiska risker som finns på arbetsplatsen. Vi kontrollerar att arbetsgivaren inventerar och dokumenterar, riskbedömer och informerar om de kemiska risker som finns. Alla på arbetsplatsen ska veta hur de ska jobba säkert. Ingen ska behöva bli sjuk, skadas eller dö av sitt jobb, säger Elin Löfström-Engdahl.

Resultaten från inspektionerna av kemiska risker och farliga ämnen kommer att presenteras vid Arbetsmiljöverkets frukostseminarium i Stockholm den 6 november.

Mer information:

En ny kunskapssammanställning om hur kemiska ämnen i arbetslivet kan påverka hjärnan och dess kognitiva funktioner presenteras vid Arbetsmiljöverkets seminarium den 21 oktober.

Kemiska ämnen i arbetslivet

Arbetsmiljöverkets statistik omfattar arbetsskador som under 2018 anmälts till Försäkringskassan till och med 1 april 2019. Statistikrapporten finns på Arbetsmiljöverkets webbplats:

Arbetsskador 2018

Kunskapssammanställning om arbetsrelaterad dödlighet i Sverige:

Arbetsrelaterad dödlighet i Sverige

Källa: Arbetsmiljöverket

Kontakt:

Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket, telefon: 010-730 90 15

Presskontakt, telefon: 010-730 91 55

- Kemiska risker på jobbet är vanligare än man kan tro, därför är det viktigt att höja medvetandet om att de måste hanteras på ett säkert sätt. Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risker i arbete så att ingen behöver utsättas i onödan —Elin Löfström-Engdahl, projektledare på Arbetsmiljöverket.

• Skylt - Hälsofarliga ämnen