Resultat av 1 600 inspektioner

Arbetsmiljöarbetet är i gång Pressmeddelande 2010-10-29 på vartannat arbetsställe

- En alltför stor andel av arbetsplatserna har inte kunskaper för att bedriva ett arbetsmiljöarbete, säger Arbetsmiljöverkets generaldirektör Mikael Sjöberg. Av totalt 1 600 inspekterade arbetsställen var det 700 som fick anmärkningar, när verket kom på besök för att undersöka om man har grundläggande arbetsmiljökunskaper.

Ett hållbart arbetsliv är temat för årets informations- och tillsynskampanj, som ingår i EUs arbetsmiljövecka. För att uppnå det behöver man på varje arbetsplats bedöma och åtgärda sina arbetsmiljörisker, såväl fysiska som psykiska. Detta förutsätter kunskaper hos arbetsgivare och chefer och hos arbetstagarna.

Resultatet speglar uppgifterna i senaste arbetsmiljöundersökningen, där 56 procent av landets sysselsatta uppger att arbetsmiljöarbete pågår på deras arbetsplats. En andel som ökat från 49 procent sedan 2003, då frågan ställdes för första gången.

- Fortfarande finns många mindre företag som behöver stöd för att komma igång, fortsätter Mikael Sjöberg. Våra besök gör nytta. Mötet med en inspektör innebär en viktig påminnelse om arbetsmiljöns betydelse. Verksamheten tjänar på det. De anställda mår bättre, när deras synpunkter om arbetsförhållandena tas om hand. Välfärd stärks genom att fler inkluderas i arbetslivet och orkar jobba längre upp i åldrarna.

Vid den nu avslutade tillsynsinsatsen har alla branscher fått besök - utom tre: jord- och skogsbruk, tillverkning och handel, där breda inspektionsinsatser redan pågår. Flertalet har mellan 10 – 50 anställda.

Bygg och anläggning, förskola/utbildning, vård och omsorg samt transport är de branscher som fått flest besök, drygt 1 000. Resultat inom dessa fyra branscher

Antal besök Andel med bristande kunskaper Bygg och anläggning 320 52 proc Transport 220 45 proc Förskola/utbildning 260 42 proc Vård och omsorg 250 42 proc

Besök inom övriga branscher och delbranscher, en dryg tredjedel, särredovisas inte. Besöken är för få för att det ska vara möjligt att göra jämförelser med de uppräknande ovan.

Läs mer om EU-veckan på www.av.se/Aktuellt. Kontaktpersoner: Lena Janson, inspektör och nationell samordnare, tel 070-537 96 49 Billy Karlsson, verksamhetsutvecklare, tel 070-586 82 85