Regler ska motverka olyckor vid arbete med motorkedjesågar och röjsågar

Den 1 december började nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket gälla för dem som använder motorkedje- och röjsågar

Skogsbruket där dessa sågar främst används, har många olyckor. Mer än tio personer dör varje år och arbetsolyckorna resulterar i lång sjukfrånvaro. Förlorad kontroll över handverktyg såsom motorkedjesågar och röjsågar, är den näst största orsakerna till arbetsolyckorna.

En viktig nyhet i de nya föreskrifterna är att man ska kunna bevisa att man har kunskaper som behövs för säkert arbete med dessa sågar. Kravet börjar inte gälla förrän 1 januari, 2015. Branschen behöver med andra ord de närmaste dryga två åren skaffa dokumentation på att dess arbetstagare har genomgått teoretiska och praktiska godkända prov.

– Den som arbetar med motorsåg ska ha tillräckliga kunskaper för att kunna arbeta så riskfritt som möjligt. Det finns bland annat nya, säkrare metoder för att fälla träd, som man ska känna till, säger Bernt Nilsson, avdelningschef på Arbetsmiljöverket.

– I slutändan handlar det om att fler skogsarbetare ska få behålla sina armar och ben, till och med sina liv.

Ett par andra nyheter är att nya varselkläder krävs samt sågskydd i skyddsstövlar eller kängor. Det sistnämnda kravet gäller nu även vid arbete med röjsågar, inte bara motorkedjesågar.

Varselkläder är skyddskläder som syns väl både på dagen och i mörker. Varselkläder som är tillverkade enligt standarden SS EN 471 uppfyller kraven i föreskrifterna. Kravet på kängor eller stövlar med sågskydd kommer utav att de erbjuder det bästa skyddet mot skador på underbenen. De kan uppstå då man använder både motorkedjesågar och röjsågar.

Familjeföretagare och egna företagare som utför arbete för egen räkning är undantagna flera delar av föreskrifterna:

• paragraferna om undersökning och riskbedömning, åtgärder och uppföljning
  • vissa punkter om ensamarbete
  • krav på motorsågsrum
  • krav på kunskaper och utbildning, om arbetet inte sker på gemensamt arbetsställe

Läs de nya föreskrifterna
Här finns svar på vanliga frågor om föreskrifterna

Kontakter på Arbetsmiljöverket:
Bel Bergenwall, avdelningen för regelarbete och expertstöd, tel. 010-730 92 34
Patrik Hemmingsson, projektledare för inspektionsinsatsen i skogen, tel. 010-730 97 76
Presstjänsten: 08-730 91 55