Pelletstillverkare och värmekraftverk får bakläxa. Explosionsrisker förebyggs inte som de ska

Arbetsmiljöverket har under de senaste åren inspekterat anläggningar i hela landet som tillverkar eller eldar med dammande bränslen, där risken för explosioner är hög. 70 procent av de 100 besökta anläggningarna hade brister i sitt förebyggande arbetsmiljöarbete, varav hälften så stora att det ledde till åtalsanmälningar.

-Det är en ovanligt stor andel av de besökta arbetsställena som anmälts till åklagare, säger Michael Nilsson, projektledare för tillsynsinsatsen. Men så handlar det också om farliga arbetsmiljöer, som om olyckan är framme kan leda till omfattande person- och materiella skador.

Arbetsmiljöverket har besökt en femtedel av samtliga företag som tillverkar eller eldar med förädlade träbränslen.

-Det finns totalt cirka 500 anläggningar och fortsatt tillsyn behövs. Men vi har förhoppningsvis redan nu genom täta kontakter med branschorganisationer nått ut brett om det stora behov som finns av bättre kunskaper om gällande regler, och att de ska följas.

Tillbud och olyckor eller plötsliga bränder inträffar återkommande på den här typen av dammande arbetsplatser. Ett 50-tal händelser av explosionsartad karaktär anmäldes till Arbetsmiljöverket under perioden 2002-2008. Allvarlighetsgraden illustreras av den olycka som inträffade tidigare i veckan i Västerås. En anställd vid värmeverket fick svåra brännskador vid en trolig gasexplosion. I augusti exploderade det återigen i en brikettfabrik utanför Borås med omfattande materiella skador som följd.

Olyckor inträffar alltså inte bara vid tillverkningen utan även vid användning och hantering av dammande ämnen såsom träpellets, briketter eller torv. Explosioner kan även orsakas av andra ämnen i form av gaser, aerosoler, som oavsiktligt uppstår någonstans i en process.

För att kunna identifiera riskkällorna till damm- och gasexplosioner krävs detaljerade och systematiska analyser av ämneshanteringen. Dessutom behövs ofta noggranna arbetsinstruktioner för att skapa betryggande säkerhet i en explosionsfarlig miljö.

Läs slutrapporten på www.av.se/publikationer/rapporter. På webbplatsen finns även Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbete i explosionsfarlig miljö, AFS 2003:3, att läsa och ladda ned.

Kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverket:

Michael Nilsson, arbetsmiljöinspektör, tel 019-601 41 50