Ont i kroppen av jobbet: Sju av tio arbetsgivare brister i ergonomi för kvinnor

Många kvinnor jobbar i monotona och repetitiva arbeten där risken för besvär i muskler och leder är stora. Sju av tio arbetsgivare fick anmärkningar i Arbetsmiljöverkets inspektion med kvinnors belastningsergonomi i fokus.

Cirka en tredjedel av kvinnorna på den svenska arbetsmarknaden har ont varje dag på grund av påfrestande arbetsställningar. Många har också ont på grund av tungt arbete och ensidiga arbetsrörelser. Det visar Arbetsmiljöundersökningen år 2011. Belastningsskador utgjorde samma år 25% av samtliga anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar.

Arbetsmiljöverket har under år 2012 och början av år 2013 inspekterat cirka 700 företag och organisationer inom bland annat livsmedelsindustrin, hotell, tvätterier, tillverknings- och fordonindustri med kvinnors belastningsergonomi i fokus. Gemensamt för arbetsplatserna är manuell hantering och repetitivt arbete.

- Med den här insatsen vill vi hitta riskerna idag och undvika morgondagens skador, säger Minke Wersäll, projektledare och arbetsmiljöinspektör på Arbetsmiljöverket.

Sju av tio arbetsgivare fick någon typ av anmärkning för brister i arbetsmiljön. I snitt ställdes tre krav per arbetsställe.

- Belastningsskador uppstår gradvis, är svåra att upptäcka och tar lång tid att läka. En person som exempelvis utför lyft varje dag kan plötsligt få en ryggskada och kanske aldrig komma tillbaka till arbetslivet.

Inspektionen visar att många arbetsgivare inte hade undersökt de risker som fanns när det gällde ergonomin, som till exempel antal lyft per dag, arbetsställningar och hur tungt man lyfte.

- Också faktorer som antalet raster, arbetstempo och möjligheten till arbetsrotation är något vi har granskat, berättar Minke Wersäll.

I inspektionsinsatsen har nya metoder för att upptäcka belastningsskador lanserats. Uppföljande inspektioner har visat att många arbetsgivare åtgärdat risker inom belastningsergonomin. Handhållna maskiner och verktyg har exempelvis gjorts om så att det passar både kvinnor och män med tanke på handstorlek och fysisk styrka.

Inspektionsinsatsen är en del av Arbetsmiljöverkets fyraåriga uppdrag om kvinnors arbetsmiljö.

Ergonomi i kvinnors arbetsmiljo 2012, rapport 2013-07, pdf, öppnas i nytt fönster

Kontakt på Arbetsmiljöverket

Kersti Lorén, arbetsmiljöinspektör, delprojektledare, 010 730 95 87