Ökade insatser mot psykisk ohälsa på grund av jobbet

Arbetsmiljöverket genomför nära 2 000 inspektioner i år för att arbetsgivare ska förebygga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Verksamheter som inspekteras är bland annat hem för vård eller boende, ambulans och vårdcentraler, men även reklam- och webbyråer.

Av 5 miljoner yrkesverksamma upplever 1,4 miljoner hälsobesvär orsakade av arbetet. (Ur rapporten Arbetsorsakade besvär 2018)
– Vi genomför omkring 2 000 inspektioner för att se till att arbetsgivarna tar sitt ansvar och systematiskt förebygger skador och ohälsa orsakade av brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, säger Peter Burman, regionchef på Arbetsmiljöverket och ansvarig för inspektionsinsatserna.

Hälsa och säkerhet på jobbet hänger ihop

Varannan förvärvsarbetande med besvär uppger att de har sömnstörningar och känner oro eller ångest på grund av jobbet. Dessutom upplever var tredje förvärvsarbetande med besvär symptom på depression på grund av jobbet.

I år kommer därför inspektörerna att kontrollera om arbetsgivarna undersökt riskerna och åtgärdat sådant som kan orsaka arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Inriktningen för inspektionerna – hot och våld, ohälsosam arbetstid och arbetsbelastning, samt kränkande särbehandling – anpassas efter de huvudsakliga risker som finns i olika verksamheter.
– För hög arbetsbelastning kan leda till utmattningssyndrom. Samtidigt kan för hög arbetsbelastning leda till dåliga relationer på arbetsplatsen. Dessutom, är arbetsbelastningen för hög kanske man skyndar sig, halkar och skadar sig. Arbetsgivarna ska se arbetsmiljön som en helhet.

Arbetsmiljöverket kommer även att inspektera det som innebär risker för arbetstagarnas hälsa inom det moderna, mer gränslösa arbetslivet. Arbetsplatser där det exempelvis är vanligt med tillgänglighet utanför arbetstiden kommer att granskas.

Arbetsplatser som ska inspekteras har verksamheter inom:

• hem för vård eller boende (HVB) och boenden kopplade till lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
  • butikskontrollanter
  • kriminalvården
  • primärvården
  • ambulans
  • reklam- och webbyråer
  • kultur- och teater

Peter Burman understryker avslutningsvis att ingen ska behöva bli sjuk, skadas, eller förolyckas på grund av sitt arbete.

Här finns mer information om inspektionerna.

Kontakter på Arbetsmiljöverket
Eva Karsten, arbetsmiljöinspektör och projektledare, tel. 010 730 93 69
Peter Burman, regionschef region syd, tel. 010 730 9793
Presstjänsten, tel. 010 730 91 55