Fler pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar och följer upp sina föreskrifter.

Schematiskt bild över arbetsmiljöarbetets reglerverk
Ingången är som en vägvisande portal in i regelsystemet. Här hittar du de regler som gäller dig som ansvarig, arbetsgivare, byggherre eller projektör och tillverkare har alla egna ingångar i regelstrukturen.

Förslaget till hur arbetsmiljöreglerna ska sorteras och grupperas lägger grunden för Arbetsmiljöverkets fortsatta arbete med regelutveckling. Arbetet ska resultera i pedagogiska och användarvänliga lösningar för att bättre vägleda olika målgrupper i deras arbetsmiljöarbete.

– Förutsättningarna att leva upp till föreskrifterna blir bättre. Det ska vara enklare att förstå och följa reglerna. Strukturen ska på ett bättre sätt visa hur de olika föreskrifterna hänger ihop, ge stöd för att minska dubbelregleringar och överlappningar och hantera frågor som vi möter i det moderna arbetslivet, säger Torben Vincentsen, som ansvarar för regelförnyelsearbetet på Arbetsmiljöverket.

Enhetligt och relevant

Ingången är som en vägvisande portal in i regelsystemet. Här finns upplysningar om var i strukturen du kan hitta de regler som gäller dig som ansvarig. Arbetsgivare, byggherre och projektör har egna ingångar i strukturen.

I den särskilda ingången om arbetsgivares ansvar finns exempelvis regler om systematiskt arbetsmiljöarbete, regler om organisatorisk och social arbetsmiljö och regler om första hjälpen och krisstöd.

– Tydliga och pedagogiska ingångar till reglerna är viktigt för att göra det överskådligt och lätt att hitta i regelverket vad som gäller för exempelvis arbetsgivare eller byggherrar. Det ger Arbetsmiljöverket bättre förutsättningar att utforma enhetliga och mer relevanta regler, säger Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket.

Ingången visar vägen i regelsystemet

Andra regler sorteras in i föreskriftshäften som berör vanliga arbetsmiljörisker, användning av arbetsutrustning och utformning av arbetsplatser. I föreskriftshäftet om vanliga arbetsmiljörisker finns regler om såväl kemiska, fysiska, ergonomiska och andra risker.

Förslaget innehåller också särskilda föreskriftshäften om personlig skyddsutrustning, hygieniska gränsvärden och hälsokontroller. Utöver dessa finns ytterligare regler om risker i vissa arbeten som berg- och gruvarbete, bygg- och anläggningsarbete, rök- och kemdykning och hamnarbete.

Relevanta regler för hela arbetslivet

Förutom ingångsföreskrifter om ansvar för arbetsgivare, byggherrar och tillverkare finns föreskrifter om vanliga arbetsmiljörisker såsom kemiska risker och mer specifika regler om till exempel asbest, kvarts och blybatterier.

– Vi arbetar för att hitta pedagogiska och digitalt tillgängliga lösningar. Det ska bli lättare för användarna att hitta i regelverket och göra rätt. Användarna uttrycker ett behov av att förstå relevansen i en regel kopplat till risken i den situation de är i, säger Torben Vincentsen.

Regelförnyelsen utgår från risker i arbetet vilket bidrar till att göra reglerna mer relevanta för hela arbetslivet. Som exempel kan regler om en viss risk inledas med regler för hur man ska göra riskbedömningar utifrån det systematiska arbetsmiljöarbetet, för att övergå till olika riskområden som fall och kemiska hälsorisker och sedan till sist landa i bestämmelser för hur man ska hantera ett specifikt ämne som till exempel asbest.

Beslut om ny regelstruktur tas 2018

I dag finns 72 föreskrifthäften som föreslås bli betydligt färre till antalet. Exakt hur många regler och föreskrifter strukturen kommer att innehålla i framtiden kan vara olika beroende på användarnas behov och annan lagstiftning.

I början av 2018 kommer Arbetsmiljöverkets generaldirektör att besluta om myndighetens framtida regelarbete ska följa den nu föreslagna strukturen. Den kan i så fall sjösättas tidigast mot slutet av 2021. Arbetsmarknadens parter har fått ta del av förslaget till ny regelstruktur. Arbetsgivares och arbetstagares representanter kommer att ges möjlighet att komma med synpunkter på förslaget. De kommer även i fortsättningen att vara involverade också i andra delar av regelförnyelsearbetet.

Mer information kontakta: Torben Vincentsen, som ansvarar för regelförnyelsearbetet på Arbetsmiljöverket, 010-730 9939 och Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket, 010-730 9549 eller presstjänsten 010-730 9155.

Rapport: Ny regelstruktur för Arbetsmiljöverkets föreskrifter – är det möjligt?

Mer om regelförnyelsearbetet.

Citat

Det ska vara enklare att förstå och följa reglerna. Strukturen ska på ett bättre sätt visa hur de olika föreskrifterna hänger ihop, ge stöd för att minska dubbelregleringar och överlappningar och hantera frågor som vi möter i det moderna arbetslivet. —Torben Vincentsen, ansvarig för regelförnyelsearbetet på Arbetsmiljöverket.

Citat

Tydliga och pedagogiska ingångar till reglerna är viktigt för att göra det överskådligt och lätt att hitta i regelverket vad som gäller för exempelvis arbetsgivare eller byggherrar. —Jonas Hamark, jurist på Arbetsmiljöverket.

Relaterade pressmeddelanden

Ökade insatser mot psykisk ohälsa på grund av jobbet

  • 19 februari 2019
  • Handel
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket genomför nära 2 000 inspektioner i år för att arbetsgivare ska förebygga arbetsrelaterad psykisk ohälsa. Verksamheter som inspekteras är bland annat hem för vård eller boende, ambulans och vårdcentraler, men även reklam- och webbyråer.

Fortsatt ökning av utländsk arbetskraft, främst från Polen

  • 14 februari 2019
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Antalet utländska arbetare som jobbar en begränsad tid i Sverige ökar kraftigt. I fjol anmäldes totalt 106 799 arbetstagare till Arbetsmiljöverkets utstationeringsregister. Det är en markant ökning jämfört med 2017. De allra flesta arbetar inom bygg- och i tillverkningsindustrin. Drygt fyra av...

Alla socialkontor fick krav – hot och våld vardag för socialsekreterare

  • 14 december 2018
  • Vård, omsorg
  • ...

Arbetsmiljöverket har inspekterat arbetsmiljön för socialsekreterare i hälften av landets kommuner. Samtliga 145 socialkontor som har inspekterats har fått krav på förbättringar. Tillsynen visar på allvarliga brister och en ohälsosam arbetsmiljö, där hot och våld samt trakasserier är vanligt f...

Jobbstressen är störst bland 30- till 49-åringar

  • 28 november 2018
  • Pressmeddelande

Nära tre av tio sysselsatta säger att de haft besvär till följd av arbetet det senaste året. Fler kvinnor än män har besvär av arbetet. Sysselsatta i åldern 30 till 49 år är den grupp som har mest besvär med ångest, minne, koncentration och sömnstörningar. Det framgår av Arbetsmiljöverkets und...

Fler nyheter och pressmeddelanden om Bygg, anläggning