Ny kampanj för friskare medarbetare och företag

Hur kan arbetsgivare arbeta för att medarbetarna ska bli ”långtidsfriska”, och företaget därigenom välmående och framgångsrikt? Det visar Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan i en ny, gemensam kampanj.

Statistik från flera håll visar på en ökad ohälsa i arbetslivet. Sjukskrivningarna går upp enligt  Försäkringskassans statistik, inte minst på grund av fler psykiska diagnoser. Sedan flera år tillbaka ökar också anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Det som kallas ”sociala och organisatoriska orsaker”, som stress och problem i relationer på arbetsplatser, ligger bakom en allt större andel av arbetssjukdomarna.

Nu lanserar Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan tillsammans en ny informationskampanj, med fokus på långsiktigt friska medarbetare och arbetsplatser. Med kampanjen vill myndigheterna inspirera framförallt mindre företag och organisationer att satsa på förebyggande arbete. Företagshälsovården kan vara ett stöd i det arbetet.

– Egentligen är det ganska enkelt. Människor som mår bra, är friska och trivs på sitt arbete är mer effektiva, lojala och produktiva. Företaget mår som personalen mår, säger Agneta Sunder, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

Basen i kampanjen är fyra ”nycklar” till friska företag, som tagits fram av forskningsprojektet ”Hälsa och framtid”. Forskningsprojektet har identifierat dessa fyra faktorer som viktigast för att skapa friskare arbetsplatser:

• Ledarskap och kompetensförsörjning. Exempelvis att välja ledare som visar tillit till personalen och att ge stöd till chefer.
  • Delaktighet. Exempelvis att ge medarbetarna handlingsutrymme och att förankra visioner.
  • Kommunikation. Exempelvis att vara öppen med information och ha högt i tak för åsikter.
  • Synen på hälsa och sjukfrånvaro. Exempelvis att anpassa arbetet vid nedsatt arbetsförmåga.

Städenheten på Piteå kommun är ett av inspirationsexemplen i kampanjen. Där har arbetsgivaren medvetet satsat på bland annat synen på hälsa och sjukfrånvaro. Slutresultatet blev att sjukskrivningstalen gick ner, från 20 procent till 5 procent.

– Vår kampanj handlar om det som traditionellt kanske betraktas som ”mjuka” frågor, som inte självklart associeras med ökad lönsamhet och sänkta kostnader för sjukfrånvaro. Men exemplet från Piteå kommun och många därtill visar på just sådana resultat, säger Agneta Sunder.

I informationskampanjen ingår en ny webbplats, www.foretagshalsokollen.se. Där finns ett test för att ta reda på hur arbetsplatsen mår. Det finns också fyra inspirationsfilmer från företag som arbetat med ”nycklarna”, bl.a. Lisebergs restauranger, den digitala desginbyrån Doberman och Scania.

Företagshälsokollens webbplats, öppnas i nytt fönster

Agneta Sunder, projektansvarig, Arbetsmiljöverket, telefon 010 730 90 38

Rebecca Kolga, verksamhetsutvecklare, Försäkringskassan, telefon 010 116 91 05

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

• Pressbild FHV 2