Nio av tio skolor slarvar med arbetsmiljön

Ohälsosam arbetsbelastning, hot och våld, bullriga ljudmiljöer och dålig ventilation är några av arbetsmiljöproblemen för personal och elever i skolan. Det visar rapporten om en treårig inspektionsinsats som Arbetsmiljöverket genomfört i grund- och gymnasieskolor runt om i landet.

Korridor i en grundskola.
Arbetsmiljöverket har ställt krav på brister när det gäller den fysiska arbetsmiljön i skolorna. Foto: Mikael Gustavsen

Skolan är landets största arbetsplats eftersom både skolpersonal och elever omfattas av arbetsmiljölagstiftningen. Totalt har arbetsmiljön i drygt 30 procent av landets 6 000 skolor inspekterats under åren 2013-2016. Inspektörer har även träffat 300 skolhuvudmän för att undersöka och föra en dialog kring rutiner som ingår i det systematiska arbetsmiljöarbetet.

– Nu är det upp till politiker och de högsta cheferna inom skolan att ta sitt arbetsgivaransvar för resterande 70 procent av grund- och gymnasieskolor i landet. Eleverna är våra framtida arbetstagare och skolan är en av deras första arbetsplatser och bör kännetecknas av en sund och säker arbetsmiljö för både lärare och elever, säger Pia Zätterström, tillsynschef vid Arbetsmiljöverket.

Ohälsosam arbetsbelastning bland grundskollärare

Nio av tio skolor har brister när det kommer till det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det saknas bland annat dokumentation som skriftliga handlingsplaner och riskbedömningar om ohälsosam arbetsbelastning. Brister har även identifierats utifrån den nya föreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö som trädde i kraft 31 mars 2016. Det kan handla om en alltför stor arbetsbörda, konflikter på arbetsplatsen och våld eller hot mot personal.

– Vi kan konstatera att det inom skolan ofta finns brister när det gäller riskbedömningar och handlingsplaner. Skolornas egna system för att skapa en god arbetsmiljö måste kunna överleva långsiktigt. Det är en grundförutsättning för att förebygga arbetsolyckor och -sjukdomar och skapa en trygg arbetsplats och skolmiljö, säger Adam Jansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare för tillsynen inom skolan.

En arbetsmiljöundersökning som publicerades förra året visade att två av tre grundskollärare skippar lunch, jobbar över eller tar med jobbet hem minst en dag i veckan. Andelen grundskollärare som utsätts för våld är också högre än genomsnittet för samtliga yrken. Enligt en annan undersökning från hösten 2016 uppgav även var fjärde grundskollärare att de drabbats av arbetsorsakade besvär till följd av stress och psykiska påfrestningar.

Överfulla klassrum gör luften dålig

När det gäller den fysiska arbetsmiljön har Arbetsmiljöverket ställt krav på luftkvalitet utifrån bristande ventilation, att det saknas åtgärder mot buller och likaså rutiner för kontroll av städning.

– Den dåliga luften är i många fall ett resultat av överfulla klassrum. Här behöver skolansvarig och fastighetsupplåtare föra en tydlig dialog om skolans behov och lokalernas begränsningar. En god arbetsmiljö skapar också en god läromiljö, säger Adam Jansson.

Projektrapport för Arbetsmiljöverkets nationella tillsyn av skolan 2013-2016

Kontakter på Arbetsmiljöverket
Adam Jansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare för tillsynen inom skolan, telefon 010-730 90 14
Presstjänsten, telefon 010-730 91 55

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.
Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö.

Nu är det upp till politiker och de högsta cheferna inom skolan att ta sitt arbetsgivaransvar för resterande 70 procent av grund- och gymnasieskolor i landet. Eleverna är våra framtida arbetstagare och skolan är en av deras första arbetsplatser och bör kännetecknas av en sund och säker arbetsmiljö för både lärare och elever. —Pia Zätterström, tillsynschef vid Arbetsmiljöverket.

Vi kan konstatera att det inom skolan ofta finns brister när det gäller riskbedömningar och handlingsplaner. Skolornas egna system för att skapa en god arbetsmiljö måste kunna överleva långsiktigt. Det är en grundförutsättning för att förebygga arbetsolyckor och -sjukdomar och skapa en trygg arbetsplats och skolmiljö. —Adam Jansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare för tillsynen inom skolan.

Den dåliga luften är i många fall ett resultat av överfulla klassrum. Här behöver skolansvarig och fastighetsupplåtare föra en tydlig dialog om skolans behov och lokalernas begränsningar. En god arbetsmiljö skapar också en god läromiljö. —Adam Jansson, arbetsmiljöinspektör och projektledare för tillsynen inom skolan.