Minska belastningsskadorna i jobbet – inspektioner över hela landet

Arbetsgivare behöver få ner belastningsskadorna bland sin personal. Arbetsmiljöverket drar nu igång en rikstäckande tillsyn på 1000 arbetsplatser över hela landet där ensidiga handrörelser och tunga lyft är vanliga.

Belastningsskador är den enskilt största orsaken till anmälda arbetsskador. Andelen av arbetstagare som har ont i någon del av kroppen varje vecka har ökat de senaste 20 åren. Både kvinnor och män är utsatta.

28 procent av alla kvinnor anmälde 2012 belastning som orsak till arbetssjukdom eller arbetsolycka. Motsvarande siffra för männen var 24 procent.

Arbetsmiljöverkets kommer därför att genomföra inspektioner på 1 000 arbets- platser över hela landet.

– Arbetsmiljöverkets inspektion är ett viktigt led i att arbetsgivare uppmärksammar skadeorsakerna för kvinnor och åtgärdar dem, säger Mats Ryderheim, ansvarig för projektet Kvinnors arbetsmiljö på Arbetsmiljöverket.

Fram till i höst ska Arbetsmiljöverket syna arbetsplatser där personal under hela arbetsdagen hanterar varor, redskap eller verktyg, bland annat inom livsmedels- och tillverkningsindustrin och på tvätterier. Dessutom granskar inspektörerna vårdyrken där personal ska förflytta patienter och brukare, till exempel mellan säng och toalett eller in i färdtjänsttaxi. Inför inspektionerna ska arbetsgivarna tillsammans med sina skyddsombud välja en situation där personalen utsätts för fysisk belastning.

– Vi hjälper arbetsgivarna att bli bättre i sin riskbedömning. De behöver veta hur länge, hur ofta och hur mycket personalen utsätts för skadliga uppgifter eller arbetsställningar. Vi kommer även att ställa krav på förbättringar.

Det finns mycket att göra för att skydda personalen, bland annat kan personal varva mellan olika uppgifter för att variera belastningen. Arbetsgivaren behöver även bli bättre på att se till att personalen använder hjälpmedel för lyft och förflyttning och se till att de har kunskap om skonsamma arbetssätt.

Forskare har nyligen i en rapport om genusperspektiv belyst den stora könssegregationen som råder på svensk arbetsmarknad där kvinnor arbete i hög grad koncentreras till vårdyrken. En annan rapport om belastning, genus och hälsa i arbetslivet visar att kvinnor på samma arbetsplats och ofta inom samma yrke som män utför mer repetitivt och handintensivt arbete än männen och att de inom vårdyrken belastas mer mentalt och fysiskt. Båda orsakerna är kopplade till smärta och skador i nacke, skuldror, armar och händer.

Under luppen - genusperspektiv på arbetsmiljö och arbetsorganisation (RAP 2013:1), kunskapssammanställning

Belastning, genus och hälsa i arbetslivet (RAP 2013:09), kunskapssammanställning

Satsningen på att förbättra kvinnors arbetsmiljö är inne på sitt sista år. Inom det arbetet har myndigheten även tidigare inspekterat arbetsplatser för att få ner belastningsskadorna.
För mer information läs broschyr om att belasta rätt   och en aktuell föreskrift om belastning.

Belasta rätt vid personförflyttning (ADI 581), broschyr

Belastningsergonomi (AFS 2012:2), föreskrifter

Kontakter på Arbetsmiljöverket:
Kersti Lorén, arbetsmiljöinspektör, tel. 010-730 95 87.
Minke Wersäll, arbetsmiljöinspektör, tel. 010-730 97 45.
Presstaben, tel. 010-730 91 55.

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklande arbetsförhållanden.

Arbetsmiljöverkets vision: Alla vill och kan skapa en bra arbetsmiljö

Belastningsskador är den enskilt största orsaken till anmälda arbetsskador.

Vi hjälper arbetsgivarna att bli bättre i sin riskbedömning. De behöver veta hur länge, hur ofta och hur mycket personalen utsätts för skadliga uppgifter eller arbetsställningar. Vi kommer även att ställa krav på förbättringar. —Mats Ryderheim, projektansvarig för Kvinnors arbetsmiljö på Arbetsmiljöverket