Mindre slit för styckare efter bred arbetsmiljötillsyn De mindre köttföretagen visar vägen

Styckning av slaktade djurkroppar har traditionellt varit ett mycket skadedrabbat arbete med långa sjukskrivningsperioder. I syfte att förebygga arbetsolyckor och belastningsskador, har Arbetsmiljöverket i två omgångar genomfört tillsyn inom kött- och charkindustrin som lett till klara förbättringar.
Det ligger hårt arbete bakom de förpackade kotletterna och kycklingfiléerna vi köper i butikernas kyldiskar. I kyliga lokaler styckas stora köttsjok upp i mindre delar med sylvassa knivar, ofta enligt löpandebandprincip. Risken att slinta med kniven och överbelasta leder och muskelgrupper är betydande.

Femårsperioden 2006 - 2010 var arbetsolyckor närmare fem gånger så vanliga och arbetssjukdomar tre gånger så vanliga inom köttindustrin jämfört med samtliga branscher. Under de senaste två åren har dock olyckorna minskat med en femtedel.
Ifjol inspekterade Arbetsmiljöverket ett 50-tal företag. Hälften av dem fick krav att åtgärda brister. Övriga hade eller var på väg att införliva de förbättringar, som nu ska gälla inom alla styckningsföretag. En viktig hörnsten är regeringens beslut i ett överklagningsärende 2008 om en absolut maxgräns för styckningsarbete om sex timmar per dag med ett flertal inlagda pauser.

Exempel på andra åtgärder som nu införts eller är på väg att införas är: - Arbetsrotation, det vill säga möjlighet till andra arbetsuppgifter vid sidan av styckningspassen, där inte kniv hanteras - Anpassning av arbetshöjd och sträckavstånd utifrån individen - Medicinska kontroller årligen för att tidigt upptäcka kvarvarande arbetsmiljöproblem - Rutiner för dokumentation och anmälan av olyckor

−Det har varit viktigt för oss att ställa enhetliga krav på förbättringar inom hela branschen, säger Mats Ryderheim, tillsynsdirektör vid Arbetsmiljöverket. Speciellt kravet om ”knivfri tid” möttes till en början av stor skepsis. Varierade arbetsuppgifter och tid för återhämtning efter ett påfrestande pass är nödvändigt för hälsan och bra för produktionen.

−Men allt går inte åt rätt håll. De riktigt stora företagens återgång till gamla produktionsmetoder med slakt och styckning enligt löpandebandprincip är ett hot mot en sund utveckling inom branschen. Starkt styrt och bundet arbete kan innebära en extrem belastning. Här måste vi tillsammans med arbetsgivare, skyddsombud och köttindustrin som helhet fortsätta driva på arbetsmiljöarbetet.

Läs mer på www.av.se Se under fliken inspektioner/aktuella inspektioner Kontaktperson: Ernst Christensen, arbetsmiljöinspektör, tel 040-38 62 42