Mindre byggföretag och nästa generation byggarbetare måste ha bättre koll på riskerna i arbetet

Arbetsmiljöverkets nationella tillsyn inom bygg pågår för fullt sedan drygt ett år tillbaka. 4 700 inspektioner har hittills genomförts. En första uppföljning visar att de gör stor nytta. Störst behov av förbättringar har gymnasieskolornas byggprogram.

Fortfarande ligger byggsektorn högt i olycksfallsstatistiken. Perioden 2008-2011 inträffade drygt en dödsolycka i månaden; 50 personer inom bygg fick sätta livet till. Av de närmare 6 000 som drabbades av en allvarlig olycka under samma period (mer än 14 dagars sjukfrånvaro) var 12 procent unga, högst 24 år.

Bristfälliga arbetsmiljökunskaper under yrkesutbildning och praktik kan vara en bidragande orsak till att unga är överrepresenterade i olycksfallsstatistiken. Nästan samtliga av de hundra skolor som hittills besökts behöver förbättra sin undervisning.

−Kunskap om riskerna och hur man arbetar säkert är livsviktigt för alla som är verksamma inom byggsektorn, säger Håkan Olsson, avdelningschef vid Arbetsmiljöverket.

Med den här satsningen, som pågår ytterligare halvtannat år, tar Arbetsmiljöverket ett samlat grepp om arbetsmiljöarbetet inom bygg. Alla delar av byggkedjan finns med, från yrkesutbildning, projektering till etablerad byggarbetsplats.

−Det handlar mycket om attityder, säger Håkan Olsson. Därför behöver alla arbetsmiljöansvariga även på yrkesutbildningarna vara goda föredömen och driva på för en hög riskmedvetenhet.

Närmare 2 200 inspektioner har genomförts av mindre byggföretag med upp till 20 anställda.

Besöken har oftast skett ute på byggarbetsplatsen. En majoritet, drygt 2/3-delar, behöver förbättra sina kunskaper.

−Många saknar helt enkelt ett fungerande arbetsmiljöarbete, säger Håkan Olsson. Gör först, och tänker sen. De skyddar sig inte mot riskerna för fall, som kan få förödande konsekvenser. Och de har dålig koll på problem som ligger bakom vanliga arbetssjukdomar som damm, buller och inte minst tunga lyft och dåliga arbetsställningar.

Inspektioner och informationsmöten har också genomförts med byggherrar och projekteringsföretag för att se till att arbetsmiljöperspektivet finns med redan vid ritbordet. En viktig punkt är att se till att samordningsansvaret för arbetsmiljön under byggskedet fungerar enligt de nya byggföreskrifterna.

Statistik över anmälda arbetsskador inom bygg, se www.av.se

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:

Jan Swedberg, nationell samordnare av tillsynsinsatsen, tel 031-743 72 80