Mer kunskap krävs för att få fler äldre att stanna längre i arbetslivet

Sannolikheten att fortsätta jobba efter 65 är större för högutbildade än för lågutbildade, för företagare än för anställda och till viss del för män än för kvinnor. Det är några av slutsatserna i kunskapsöversikten ”Jobba längre – Vad vet vi om äldre i arbetslivet?”

Även hälsan spelar stor roll för sannolikheten att fortsätta jobba efter 65. Ju bättre hälsa desto mer sannolikt är det att fortsätta arbeta.

Det är Arbetsmiljöverket som har beställt rapporten, vilken bland annat visar de minst och mest drabbade yrkena gällande sjukskrivning och olycksfall som medför att man lämnar arbetslivet tidigare än beräknat.

(Se tabell, bifogas som pdf-fil, över minst/mest drabbade yrken bland män och kvinnor)

Det krävs flera åtgärder som kan förbättra för de mest drabbade grupperna, däribland förändringar inom arbetstid och arbetstakt samt fysiska och psykosociala krav. Men det saknas detaljkunskap om hur man ska få de mest utsatta att jobba längre.

– Det behövs mer kunskap och fler lösningar som möter vårt samhälles krav på att fler kan arbeta fler timmar över livet. Arbetsgivare behöver veta hur det kan bli ekonomiskt lönsamt att satsa på äldre arbetskraft, säger Britt Östlund, docent i rehabiliteringsteknik vid Lunds universitet och författare till kunskapsöversikten.

Det finns en rad kvaliteter som äldre arbetskraft ofta har som enligt forskarna är underskattade. Bland dessa finns överblick, prioriteringsförmåga, självkännedom och tålamod. Samtidigt konstateras i kunskapsöversikten att det florerar en rad negativa föreställningar om äldre; det saknas exempelvis stöd för att åldrandet skulle minska förmågan att lära sig ny teknik. Att äldre skulle vara mer frånvarande från arbetet än yngre på grund av sin hälsa finns det flera erfarenheter som motbevisar, enligt rapporten.

– Arbetsmiljöns betydelse för vår förmåga att utveckla välfärden blir allt tydligare, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i en kommentar till rapporten. En bra arbetsmiljö är en grundförutsättning för att vi både ska vilja och orka producera fler arbetade timmar och vara kvar i arbetslivet högre upp i åldrarna.

Kunskapsöversikten listar även vad som krävs för att få äldre att vilja fortsätta arbeta över pensionsåldern. Bland dessa kan nämnas intressanta utmaningar och koll på resultatet, tydliga mål, mindre detaljstyrning från chefer, erkännande, konsekvent och rättvist ledarskap och samarbete där man både kan få och ge stöd.

Kontaktperson:

Britt Östlund, docent, Lunds universitet, tel. 046 222 40 66, 070 918 40 73