Fler pressmeddelanden

Mer fokus på långtidsfriska arbetsplatser

Arbetsmiljöverket bör fortsätta arbeta med att begränsa och förebygga risker i arbetsmiljön. Men det bör kompletteras med en ny målsättning – att skapa friska och gynnsamma arbetsplatser. Det konstaterar forskare i en ny kunskapsöversikt från Arbetsmiljöverket.

Riskerna på dagens arbetsplatser ligger inte i lika hög grad i för mycket fysisk belastning, som det var förr. I vissa fall kan det handla om för låg fysisk belastning. Dessutom handlar dagens problem allt oftare om brister inom organisation och styrning. En konsekvens blir en psykiskt ohälsosam arbetsplats.

– Psykisk ohälsa står näst efter belastningsskador för största delen av sjukfrånvaron. Dessa problem kostar samhället mångmiljardbelopp per år, säger Magnus Svartengren, överläkare på Arbetsmiljöverket.

”Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer” – en kunskapsöversikt som Arbetsmiljöverket beställt – visar att framtiden kräver en arbetsmiljö bortom en ”neutral” arbetsplats. Där skadas så få som möjligt och arbetsmiljöriskerna är minimerade. I stället menar forskarna att på grund av yttre krav på framtidens arbetsplatser och dess medarbetare, såsom effektivitet, kvalitet, kreativitet och service, behöver arbetsplatsen gynna individen för att utvecklas i en positiv riktning.

Några av de faktorer som ofta nämns i forskningen som leder till en långsiktigt frisk eller gynnsam arbetsmiljö:

  • positiva, tillgängliga och rättvisa ledare
  • utvecklad kommunikation
  • positivt, socialt klimat
  • möjligheten att utvecklas och växa i arbetet
  • rolltydlighet med tydliga förväntningar och mål

– Det är viktigt för att göra arbetsplatsen attraktiv, vilket kan betyda en konkurrensfördel. Ur individens perspektiv är det betydelsefullt att man tycker om sitt arbete och förblir frisk. Särskilt aktuellt är det nu när vi förväntas jobba längre framöver än vi gjort hittills, säger Magnus Svartengren.

Läs kunskapsöversikten Den goda arbetsmiljön och dess indikatorer
Titta även på tidigare information om den goda arbetsmiljön

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:
Magnus Svartengren, medicinsk expert, 08-730 92 07
Agneta Sunder, enhetschef på Avdelningen för Regelarbete och expertstöd, 08-730 98 02
Presstjänsten: tel. 08-730 91 55

 

Bifogade filer

Relaterade pressmeddelanden

Ny regelstruktur förenklar arbetsmiljöarbetet

  • 6 november 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Det finns cirka 2300 arbetsmiljöregler i 72 föreskriftshäften. Idag presenteras ett förslag om att minska antalet till 17. Det innebär inte att arbetsmiljökraven sänks, reglerna ska ge samma skydd som idag. Förslaget är en del i ett större utvecklingsarbete om hur Arbetsmiljöverket utformar oc...

Krafttag krävs för att lyfta arbetsmiljöarbetet

  • 27 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Över hälften av alla arbetsplatser brister i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det visar Arbetsmiljöverkets granskning av nära 1 700 arbetsplatser. Men inspektionerna visade även på positiva tendenser – bland annat inom detaljhandeln där många unga arbetar. 

Översyn av regelverk ska underlätta arbetsmiljöarbetet

  • 20 oktober 2017
  • Bygg, anläggning
  • Handel
  • ...

Reglerna för arbetsmiljöarbetet behöver bli tydligare, mer tillgängliga och relevanta för morgondagens arbetsplatser. Som ett led i detta ska Arbetsmiljöverket ta fram en ny regelstruktur. Det innebär inte någon förändring i arbetsmiljökraven och reglerna ska ge samma skydd som idag.

Stor granskning för att alla ska hålla ett helt arbetsliv

  • 3 oktober 2017
  • Handel
  • Hotell, restaurang
  • ...

Många ingångsjobb för unga finns inom hotell, restaurang och detaljhandel. Arbetsmiljöverket ska nu granska branschernas förebyggande arbetsmiljöarbete så att arbetsgivarna förstår riskerna med att alla, från unga arbetstagare till äldre, drabbas av sjukdomar och olyckor. Målet är ett hållbart...

Fler nyheter och pressmeddelanden