Landets akutsjukhus har inspekterats. −Mycket kvar att göra för arbetsmiljön

Tillsynen av arbetsmiljön vid 60 akutsjukhus bekräftar att hög arbetsbelastning och överbeläggningar är ett problem i hela landet, framgår av en ny rapport från Arbetsmiljöverket. 54 sjukhus har brister som måste åtgärdas.

Undersköterskor och sjuksköterskor tillhör de yrkesgrupper som drabbas mest av arbetsrelaterad ohälsa. Den pressade arbetssituationen har fått många att gå ned i arbetstid.

−Det är helt oacceptabelt att de som vårdar sjuka ska behöva offra sin egen hälsa eller minska sin arbetstid för att klara av jobbet, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Arbetssituationen ska självklart vara sådan att man orkar arbeta heltid utan att få besvär.

−Ansvariga politiker och tjänstemän ute i landstingen måste nu tillsammans med sjukhusledningarna komma till rätta med problemen. Brister i arbetsmiljön påverkar vårdkvaliteten och leder till svårigheter att rekrytera och behålla kvalificerad personal.

Trots höga vitesbelopp och skarpa krav under en följd av år från Arbetsmiljöverket mot sjukhusens huvudmän, fann man alltså omfattande problem vid 90 procent av de besökta akutsjukhusen. Tidigare har landstingen förlitat sig på att respektive avdelning åtgärdade sina problem. I den här tillsynsinsatsen har frågorna lyfts till den nivå, där de avgörande besluten fattas.

−Vi har nu involverat ansvariga landstingspolitiker och sjukhusledningar och på flera håll fått igång en konstruktiv dialog, uppger Mikael Sjöberg. Det har exempelvis lett till att tre landsting genomfört vårdplatsinventeringar, vilket visar på behov av ytterligare drygt 1 100 platser. Samarbetet med kommunerna har utvecklats för utskrivningsbara patienter. Vid några sjukhus har lokaler byggts om och gjorts mer ändamålsenliga. Men det räcker inte.

I verkets slutrapport nämns en rad frågeställningar som ansvariga för sjukvården behöver arbeta aktivt med. Bland annat:

-          Vid politiska beslut måste hänsyn tas till regler om såväl arbetsmiljö som patientsäkerhet

-          Bemanning bestäms efter vårdbehov och antalet vårdplatser

-          Hela vårdkedjan ska fungera

-          Åtgärder ska vidtas, som gör det möjligt för personalen att orka arbeta till uppnådd pensionsålder, eller längre

-          Alla personalkategorier behöver medverka i arbetsmiljöarbetet – en förutsättning för en fungerande organisation

Förteckning över samtliga inspekterade sjukhus, resultat av tillsynen samt kontaktpersoner vid Arbetsmiljöverkets distriktskontor finns i slutrapporten, som kan laddas ned från www.av.se

Ytterligare information:

Pernilla Niia, samordningsansvarig för den nationella insatsen, tel 031-743 72 65

Monica Engström, inspektör och projektledare, tel 0500-44 69 12