Kunskap om arbetsmiljöns betydelse – nyckeln till ett hållbart arbetsliv

Ett hållbart arbetsliv där ingen slits ut fysiskt eller psykiskt i förväg. Det gynnar alla: individ, organisation och samhälle. Med ett fungerande arbetsmiljöarbete på alla arbetsplatser kan vi ta oss dit. Ett stort kliv i den riktningen vill Arbetsmiljöverket uppnå med årets stora tillsynskampanj, som startar idag i hela landet.

Vår arbetsmiljölag ska skydda alla anställda mot ohälsa och skador i arbetet. Ska lagen fungera som det är tänkt måste arbetsgivare och chefer ha de kunskaper som behövs för att tillsammans med sin personal identifiera hälso- och olycksrisker på arbetsplatsen, åtgärda och följa upp dem.

- Vi vill med vår kampanj fylla de kunskapsluckor om arbetsmiljöarbete som finns på många arbetsplatser. Vet man, och förstår, vad som gäller blir nästa steg att skaffa sig fungerande rutiner för detta, säger Mikael Sjöberg, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket. Det skulle innebära stora välfärdsvinster för vårt samhälle om fler arbetsgivare tog arbetsmiljöfrågorna på allvar. Verksamheten skulle vinna på det. Fler skulle kunna arbeta åtminstone fram till sin pension med hälsan i behåll.

-När man väl bestämt sig och kommit igång, är det inte så svårt, säger han. Man inser snabbt nyttan av att ha koll på riskerna i arbetsmiljön och att väga in dem innan man drar i gång ett förändringsarbete.

Årets kampanj, som ingår i den europeiska arbetsmiljöveckan, är den andra med samma tema. Även i år kommer 1 600 arbetsplatser i hela landet med fler än 10 anställda att inspekteras. Alla branscher berörs utom detaljhandel, jord- och skog och tillverkning, där stora tillsynsinsatser redan pågår.

Inspektörerna kommer vid besöken att undersöka om arbetsgivare och chefer har de kunskaper som behövs för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete, om man gjort tydligt på arbetsplatsen vem eller vilka som har ansvaret för att risker bedöms och åtgärdas. Finns brister kommer krav att ställas.

−Resultatet från fjolårets insats visade på stort behov av uppryckning inom inte minst riskutsatta branscher som bygg och transport, säger Mikael Sjöberg. Mer än hälften av till exempel byggföretagen saknade ett fungerande arbetsmiljöarbete.

Sammanställning av årets resultat redovisas vid Arbetsmiljöriksdagen i Stockholm den 28 oktober samt via pressutskick och vår webb.

Kontaktperson vid Arbetsmiljöverket:

Lena Janson, projektledare och nationell samordnare, tel 070-537 96 49

Mer information och kontaktpersoner ute vid våra inspektionsdistrikt hittar du på www.av.se/aktuellt/eu-veckan